organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Als je bezig bent op de online markt voor je product of dienst, ben je waarschijnlijk ook bezig met het optimaliseren van je zoekwoorden, linkbuilding of zoekwoordenonderzoek. Topical authority helpt daarmee, maar het is wel van belang om te weten hoe dit werkt. Als je online beter gevonden wil worden, zorg je ervoor dat (potentiële) klanten jou makkelijker en sneller kunnen vinden. In deze blog vertellen we je meer over topical authority.
Als je veel bezig bent met SEO, kom je hoogstwaarschijnlijk veel Engelse begrippen tegen. Eén van die begrippen is ‘topical authority’. De Nederlandse betekenis van dit woord is ‘actuele autoriteit’. Het verwijst naar de autoriteit die een bepaalde tekst, website of pagina heeft op het internet. Dankzij topical authority is het mogelijk om hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te komen. Dit zorgt voor extra websitebezoekers. En dat gaat waarschijnlijk leiden tot meer omzet.
Topical authority is de maatstaf voor betrouwbaarheid of geloofwaardigheid. Voor een zoekmachine zoals Google beschrijft dit hoeveel belang er aan deze pagina of website wordt gehecht. Hoe kwalitatiever je pagina’s, hoe meer topical authority je krijgt van een zoekmachine.
Topical authority opbouwen kan lastig zijn. Concurrenten zijn hier namelijk ook mee bezig. Hoe je topical authority succesvol kunt inzetten, vertellen we je graag.
Wanneer je een website hebt voor je bedrijf, ben je waarschijnlijk ook bezig met het verbeteren van je website: je wilt namelijk zo goed en snel mogelijk gevonden worden. Je speelt dus in op het zoekgedrag van je (potentiële) klanten. Zo hoop je met linkbuilding een betere ranking score te behalen. Toch was dat een aantal jaren geleden een stuk eenvoudiger dan nu, Google is namelijk in staat om content goed te begrijpen. Er wordt uitgezocht of je expert bent in je vakgebied: is de content relevant voor de doelgroep?
Stel je voor dat je al een aantal jaar professional bent op het gebied van houten speelgoed voor kinderen. Je website heeft niet zo veel bezoekers en content als dat van een grote nieuwswebsite. Maar deze grote nieuwswebsite heeft laatst een artikel gepubliceerd over houten speelgoed voor kinderen. Opeens word je door Google beter geïndexeerd op het onderwerp ‘houten speelgoed’ dan de grote nieuwswebsite. Hoe kan dat? Google verkiest kwaliteit boven kwantiteit. Dat zit zo:
Het resultaat? Jij bent nummer 1 voor Google, terwijl de grote nieuwswebsite lager scoort in de Google-ranking.
Het is belangrijk dat je waardevolle content creëert waar je bezoekers ook daadwerkelijk iets aan hebben. Dit doe je door de diepte in te gaan. Schrijf bijvoorbeeld in op de volgende onderwerpen:
Dat grotere websites autoriteit hebben opgebouwd, is een feit. Toch is autoriteit niet precies hetzelfde als topical authority. Er bestaan miljoenen Nederlandse websites, waarvan het grootste deel bestaat uit websites die zijn gemaakt door hobbybloggers. Deze mensen schrijven en delen informatie over specifieke onderwerpen. Soms zijn dit de meest autoritaire websites, ondanks dat je denkt dat dit niet klopt. Je verwacht namelijk dat een bedrijf meer autoriteit heeft. Spoiler: autoriteit gaat niet over naamsbekendheid.
Websites met topical authority gaan dieper in op onderwerpen en richten zich op zoekwoordoptimalisatie. Hierdoor kunnen zoekmachines zoals Google beter begrijpen waar de pagina over gaat. Door topical authority sluit een webpagina goed bij de zoekopdracht aan.
Het is opmerkelijk dat topical authority websites hoog scoren op relevante zoektermen. Deze zoektermen gaan over de niche of branche van de website. Over het algemeen hebben ‘niche websites’ veel topical authority. Dit zijn sites die een hoofdonderwerp kiezen en daar dieper op in gaan. Denk bijvoorbeeld aan een website die gaat over speelgoed voor kinderen. Subonderwerpen kunnen dan houten speelgoed, poppen en speelgoed voor buiten zijn.
Een bekende website zoals Wikipedia bouwt over het algemeen geen topical authority op. Dit komt omdat er veel te veel verschillende onderwerpen op zo’n website staan. Toch komt het vaak voor dat deze websites op zoektermen wel hoog scoren. Dan is het niet zo dat ze ook automatisch topical authority hebben.
Google snapt inmiddels de context achter een zoekopdracht. De zoekmachine begrijpt goed waar een gebruiker naar zoekt én weet dus ook dat een trefwoord op een webpagina niet direct bij een zoekopdracht aansluit. Google kijkt daarom dus ook welke website schrijft over onderwerpen die aansluiten bij een bepaalde zoekopdracht. Hierdoor heeft topical authority invloed op SEO (zoekmachine optimalisatie). Het kan dat je op bepaalde zoektermen heel hoog scoort, zonder dat je er specifiek over geschreven hebt.
Maar, hoe kun je weten of jouw website topical authority heeft? Dit merk je vaak aan de bezoekersaantallen op je website. Als je veel bezoekers krijgt vanuit Google, betekent dit dat je topical authority hebt opgebouwd. Je bent de bezoeker namelijk op een goede manier van dienst, omdat je antwoord geeft op belangrijke vragen.
Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk om topical authority te meten. Je kunt hier tools zoals SEMrush, Ahrefs of Google Analytics voor gebruiken. Analyseer hoeveel bezoekers je in een week ontvangt en hoeveel bezoekers dat er vorig jaar waren. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de bezoekersstromen. Waar komen de bezoekers vandaan? Waar gaan ze naartoe? Uit welke bronnen komen de bezoekers? Als je kunt concluderen dat 80% van jouw bezoekers uit organische zoekresultaten komt, kun je ook de conclusie trekken dat je website of pagina topical authority heeft.
Let wel op: je bezoekers moeten voor het grootste wel uit Nederland of België komen als je een Nederlandstalige website hebt. Als je namelijk veel bezoekers krijgt uit landen waar geen Nederlands wordt gesproken, is er geen sprake van topical authority.
Bij topical authority zijn drie elementen van groot belang: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (EAT). EAT is een maatstaf om aan te geven hoeveel gezag je website heeft. Als je een bedrijf hebt waarmee je diensten aanbiedt, nemen (potentiële) klanten contact met je op om antwoord te krijgen op vragen. Als je correcte antwoorden geeft, zal de (potentiële) klant je bedrijf sneller vertrouwen. Hierdoor zal de (potentiële) klant je website vaker bezoeken. En die bezoeken meet Google weer.
Daarnaast is expertise erg belangrijk. Als je blogs schrijft voor een website, moet de bezoeker de indruk krijgen dat je wel weet waar je over schrijft. Website die onjuiste of niet-relevante informatie delen, scoren daarom ook minder hoog in de organische zoekresultaten. Google snapt tegenwoordig dat als je niet de goede informatie deelt, je website minder expertise heeft.
Het opbouwen van topical authority kan lang duren. Daarom is het belangrijk dat je aan Google laat zien dat jij de expert bent in het vak waarin je actief bent. Daarnaast is het van belang dat je betrouwbaarheid uitstraalt. Dit doe je door je website goed en logisch in te richten.
Naast topical authority, bestaan er andere soorten autoriteiten die zoekmachines zoals Google meenemen in de ranking van je website. We schreven er ook een blog over:
Kun je wel wat hulp gebruiken bij de topcial authority van jouw website? Bij Traffic Today helpen we je graag! Neem vrijblijvend contact met je op en we bekijken wat we voor je kunnen betekenen.