organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Linkbuilding is het verkrijgen van externe of interne links naar pagina’s op een website. Het doel van linkbuilding is om hogere rankings en verkeer te krijgen. Hoe we dat doen leggen we hieronder uit.
Binnen SEO (Search Engine Optimization) speelt linkbuilding een belangrijke rol. Samen met techniek en content wordt het gezien als een van de drie pilaren van SEO. Linkbuilding kan er namelijk voor zorgen dat het organische verkeer naar jouw website sterk toeneemt, zeker binnen een competitieve markt. In combinatie met een sterke SEO-technische basis, relevante content en een optimale gebruikerservaring kan linkbuilding hét geheim zijn achter snelle online groei. Maar wat is linkbuilding precies?
Het belang van online kwaliteit, relevantie en authenticiteit was nooit eerder zo belangrijk. Hoewel een cowboystrategie voor linkbuilding op korte termijn kan werken is het verstandig om snel over te schakelen naar een meer houdbare strategie. Als jouw bedrijf wil inzetten op langdurige organische groei, is een linkbuildingstrategie op basis van relevantie, kwaliteit en authenticiteit noodzakelijk. Wanneer je te lang doorgaat met kwantitatieve linkbuilding zul je zien dat de links na verloop van tijd weinig tot geen effect meer hebben.
In dit artikel leggen we je uit wat linkbuilding precies is, hoe je een linkbuildingstrategie opzet en hoe deze strategie bij kan dragen aan de online groei van jouw bedrijf om hoger in Google te staan. Het is veel informatie, maar op basis van resultaten weten we dat linkbuilding meer dan de moeite waard is!
De betekenis van linkbuilding komt neer op het verkrijgen van hyperlinks vanuit websites naar je eigen website. Onder linkbuilding wordt meestal externe linkbuilding verstaan, maar interne linkbuilding is net zo belangrijk. Deze links maken samen een web van informatie wat het online navigeren mogelijk maakt. Zoekmachines gebruiken deze links bijvoorbeeld om het web te crawlen. Interne links maken het crawlen van je eigen website mogelijk.
Spiders of webcrawlers zijn bots die het internet gestructureerd in kaart brengen om de verschillende webpagina’s vervolgens te kunnen indexeren binnen een zoekmachine. Bij een specifieke zoekopdracht weet een zoekmachine als Google dan op basis van de gecrawlde informatie welke pagina het meest relevant is om te tonen. Het is dan ook van groot belang dat jouw website goed gecrawld kan worden en door de bots in verband wordt gebracht met specifieke relevante informatie. Zo vergroot je namelijk de kans om hoog in de zoekresultaten te komen wanneer een specifieke zoekopdracht wordt uitgevoerd. Om dit verband te benadrukken, kun je linkbuilding inzetten.
Nu je weet dat linkbuilding gebaseerd is op een groot web of netwerk van hyperlinks, kun je je verder gaan verdiepen in de werking van de strategie achter dit principe.
Om je een idee te geven van de kracht van een link naar jouw website, kun je bijvoorbeeld kijken naar de manier waarop bronvermelding online wordt gebruikt. Je ziet hyperlinks vaak terug in online artikelen met een journalistieke insteek; om de geloofwaardigheid van de informatie in het artikel te versterken, worden hyperlinks naar bronnen toegevoegd. Hiermee wordt autoriteit gegeven aan de bron. Met een hyperlink zeg je namelijk ‘deze website/bron is betrouwbaar en verschaft relevante informatie over dit specifieke onderwerp’.
In essentie is dit precies wat je ook met jouw website wil bereiken. Zodra andere websites een link naar jouw website toevoegen ter ondersteuning van de informatie die gedeeld wordt, groeit jouw autoriteit op het gebied van dat specifieke onderwerp. Zoekmachines pikken deze autoriteit op en kennen een hogere relevantie toe aan jouw website – wat er vervolgens voor zorgt dat je sneller getoond zult worden in de zoekresultaten.
Het is natuurlijk helemaal fantastisch als websites uit zichzelf links naar jouw webpagina’s plaatsen omdat je een bekende autoriteit bent binnen een bepaald segment. Toch is dit niet vanzelfsprekend – zelfs niet als je al een gevestigde naam bent. Linkbuilding vergt namelijk tijd en energie; om je website ‘linkwaardig’ te maken, moet je aandacht besteden aan zaken als relevante content, een goede sitestructuur, duidelijke product- of dienstinformatie en meer.
Je website linkwaardig maken kost tijd – tijd die je misschien niet altijd hebt. Gelukkig kun je ook actieve linkbuilding hanteren en de verwijzingen naar jouw website niet aan het toeval overlaten.
Om de verschillende linkbuildingstrategieën goed te kunnen snappen, is het noodzakelijk om te begrijpen waaruit een hyperlink is opgebouwd en hoe deze links geïnterpreteerd worden door zoekmachines.
• Begin van linktag Het begin van de linktag wordt ook wel een anchor tag genoemd. Deze tag opent de linktag en laat webbrowsers en zoekmachines weten dat er een link naar een andere pagina volgt.
• Doel van verwijzing ‘Href’ staat voor ‘hyperlink referral’ en dit onderdeel van de hyperlink bevat de bestemmings-URL waar de hyperlink naar verwijst.
• Anchor tekst De tekst die in dit deel van de hyperlink staat, is de tekst die op de webpagina te zien is door bezoekers. Zodra bezoekers klikken op deze anchor tekst worden ze doorgestuurd naar de bestemmings-URL die gekoppeld is aan de desbetreffende anchor tekst. Vaak worden anchors speciaal opgemaakt in een tekst zodat ze opvallen en om de lezer laten weten dat het om een hyperlink gaat. Er zijn veel verschillende soorten anchor teksten die allemaal net een ander effect hebben. Hier lees je meer over in onze linkbuilding begrippenlijst.
• Einde van linktag Het einde van de linktag laat zoekmachines en webbrowsers weten dat de hyperlink op dit punt eindigt.
Links worden op twee manieren door zoekmachines gebruikt: 1) Om nieuwe pagina’s te ontdekken die ze vervolgens kunnen tonen in de zoekresultaten en 2) om te helpen bepalen hoe goed een pagina zou moeten ranken in de zoekresultaten van een bepaalde zoekopdracht.
Nadat zoekmachines webpagina’s hebben gecrawld, kunnen ze de informatie van deze pagina’s zorgvuldig indexeren en bepalen in welke mate een pagina relevant is en voldoende autoriteit heeft om in de zoekresultaten te verschijnen. Tijdens dit proces kijken zoekmachines niet enkel naar de content die op de pagina’s wordt aangeboden, ook het aantal links dat naar een pagina verwijst vanuit externe websites en de kwaliteit van deze verwijzingen weegt mee in het uiteindelijke oordeel. Waar het dus op neerkomt: hoe meer kwalitatieve links er naar jouw website gaan, hoe groter de kans dat je een goede positie in de zoekresultaten behaalt.
Met name Google heeft in de loop der jaren hun algoritme voor het onderscheiden van kwalitatieve en irrelevante links behoorlijk bijgeschaafd. Het precieze algoritme kent alleen het bedrijf zelf, maar factoren als relevantie, authenticiteit en kwaliteit wegen in ieder geval mee. Een zoekmachine heeft er namelijk belang bij dat de zoekresultaten die getoond worden voldoen aan de zoekintentie van gebruikers en dat de pagina’s in deze zoekresultaten van hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijk zijn. Hyperlinks zijn dus een hulpmiddel voor zoekmachines om de status van een website of webpagina te bepalen – en daarmee te voldoen aan verwachtingen van gebruikers.
Als we over linkbuilding praten hebben we het ook vaak over de ‘autoriteit’ van een website. Maar wat betekent dit precies?
Laten we beginnen met de definitie van ‘de autoriteit van een domein’. De autoriteit van een domein is de veronderstelde waarde die Google hecht aan een domein. Een indicatie van deze waarde kan gegeven worden door externe tools zoals Majestic of MOZ. Majestic hanteert hier de maateenheden Trustflow (TF) en MOZ hanteert Domain Authority (DA). Deze maatstaven lopen van 1 tot 100 en voorspellen hoe goed een domein in Google zal worden gerangschikt. Google maakt zelf geen gebruik van TF of DA waarden. Het is dus geen officiële ranking factor. Echter geeft het wel een goed idee van hoe krachtig het domein van een website is en hoe dit zich verhoudt tot andere domeinen. De scores van Majestic en Moz geven je dus belangrijke inzichten die je kunt gebruiken voor je zoekmachine optimalisatie.
Het meten van domein autoriteit met behulp van DA en TF geeft je een redelijk betrouwbaar beeld over de waarde die Google hecht aan een domein. Toch moet je enkele zaken in gedachten houden wanneer je deze waarden interpreteert. Onthoud deze tips voor een betrouwbare indicatie:
Tip 1: gebruik nooit alleen de domeinwaarde om resultaten te interpreteren
Je kunt de domeinwaarde het beste gebruiken in combinatie met andere statistieken en in context. De domeinwaarde kan op zichzelf namelijk op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.
Tip 2: onthoud dat domeinwaarden logaritmisch zijn
De resultaten van Moz en Majestic zijn niet lineair wat inhoudt dat de eerste stappen naar een betere score snel zijn gezet, maar om van een score van 70 naar 80 te komen is een stuk ingewikkelder. Dit betekent dus ook dat een domeinwaarde van 40 niet twee keer zo hoog is als een domeinwaarde van 20.
Tip 3: houd er rekening mee dat de domeinwaarde een relatieve statistiek is
Bij het bepalen van de autoriteit van een website wordt altijd gekeken naar concurrenten en eerdere domein-scores. Het hebben van bijvoorbeeld een domeinwaarde van 50 vertelt niet zoveel, tenzij het vergeleken kan worden met eerdere of andere domein-scores. Als de domeinwaarde dus bijvoorbeeld laat zien dat een site een waarde heeft van 50, dan geeft dit geen interpretatie. Dit gegeven kan pas goed geïnterpreteerd worden als er gekeken wordt naar bijvoorbeeld de concurrentie; welke score heeft de concurrent en welke score had je site voorheen?
Nu je weet wat een domeinwaarde inhoudt en de nodige tips kent over de interpretatie, is het zaak om de autoriteit van je domein te verhogen. En zo komen we weer terug op linkbuilding. Met linkbuilding verhoog je effectief je domeinwaarde en werk je stap voor stap toe naar een betere positie in de zoekresultaten van Google.
Naast je positie in de zoekresultaten en verhoogd verkeer naar je website, heeft linkbuilding nog meer effecten op de online marketing groei en het succes van je bedrijf.
1. Autoriteit opbouwen
Een goede linkbuildingstrategie draagt ook bij aan de naamsbekendheid van je bedrijf, dienst of product. Hoe meer relevante externe websites naar jouw site verwijzen, hoe breder je in beeld komt bij een specifieke doelgroep. Kortgezegd, je wordt een autoriteit binnen jouw niche.
Gebruik bijvoorbeeld unieke data die je hebt verzameld om een relevante en uitgebreide gids te publiceren. Grote kans dat andere websites jouw gids gebruiken ter ondersteuning van hun content. Op die manier maak je gebruik van unieke expertise en data om autoriteit op te bouwen. Je kan niet precies zien wat jouw autoriteit is vanuit het perspectief van Google. Progressie van SEO metrics zoals Moz Domain Authority, Majestic Trust Flow en Ahrefs Domain Rating kunnen je wel een idee geven hoe de website zich aan het ontwikkelen is.
2. Referral verkeer
Linkbuilding draait niet enkel om SEO. Ook de mens staat centraal. Wanneer een bekend platform een link naar jouw website plaatst, is de kans groot dat je referral verkeer naar je website ontvangt via die link. Lezers van het grote platform worden namelijk aangemoedigd om jouw website ook eens te bekijken omdat er aanvullende informatie te vinden is over een specifiek onderwerp.
Referral verkeer is doorgaans ook direct relevant verkeer. De content waarin jouw link werd geplaatst heeft namelijk raakvlakken met de content die jij op je website hebt. Geïnteresseerden in het eerste onderwerp zullen daarom hoogstwaarschijnlijk ook relevant zijn voor jou – en jij voor hen.
3. Sterke relaties Zodra je jouw linkbuildingstrategie uit gaat bouwen is het noodzakelijk om contact te leggen met platformen en andere partijen met autoriteit binnen jouw vakgebied. Het versterken van deze contacten zorgt ervoor dat zowel jij als je contacten voordelen halen uit de samenwerking.
Voordat je met veel enthousiasme begint met het benaderen van platformen en partijen om links naar jouw website te plaatsen, is het belangrijk om in kaart te brengen naar welke webpagina’s je de meeste links wil genereren. Doorgaans is je homepage de belangrijkste pagina van je website. Zorg ervoor dat de meeste externe links dan ook naar deze pagina verwijzen. Zo bouw je verder.
Daarnaast hou je rekening met budgetten, SEO waardes en relevantie.
Hoe dieper je in jouw website komt, hoe minder externe links naar deze pagina’s je nodig hebt om toch relevantie en autoriteit op te bouwen. Deze pagina’s hebben doorgaans toch minder waarde voor je verdienmodel. En zolang de basis van je website – de homepage en de belangrijkste subpagina’s – staat en je hier veel aandacht aan besteedt in je linkbuildingstrategie, zullen ook de vertakkingen van je website hiervan profiteren.
Zelf aan de slag met linkbuilding? Of toch liever uitbesteden aan ervaren SEO specialisten? Traffic Today is jouw partner in linkbuilding en laat je bedrijf online groeien in Google!