organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
CTR is een handige manier om de effectiviteit van je advertenties en zoekresultaten te testen. Maar wat betekent CTR precies? Wat is een goede CTR en hoe belangrijk is dit? Wij beantwoorden jouw vragen hierover in deze blog.
Voordat we je meer vertellen over wat een goede CTR is, leggen we kort uit wat CTR betekent. CTR is een Engelse afkorting en staat voor Click Through Rate. Het percentage vertelt hoeveel mensen die jouw advertentie of zoekresultaat zien, hier ook daadwerkelijk op klikken. Stel je voor, je hebt een CTR van 3%. Er zijn bijvoorbeeld 100 mensen die jouw advertentie of zoekresultaat hebben gezien. Hiervan hebben dan 3 mensen ook daadwerkelijk geklikt. Snap je?
Het gemiddelde CTR ligt niet heel hoog. Bedenk je maar eens hoe je zelf op bijvoorbeeld Google zoekt. Wanneer je een zoekwoord hebt ingetypt, klik je op een resultaat dat hoog bovenaan staat. Hoe vaak klik je door naar een volgende pagina? Waarschijnlijk gebeurt dat niet vaak. Google geeft aan dat de gemiddelde CTR voor advertenties rond de 2% ligt. Scoor je hoger? Dan ben je goed bezig!
In zoekmachines is de gemiddelde CTR sterk afhankelijk van de positie waarop je staat. Zoals eerder genoemd, kijken veel mensen niet verder dan de eerste pagina. Sta je op de eerste plek? Dan is de gemiddelde CTR wel 32%. De tweede plek heeft een gemiddelde van 25% en de derde plaats met 19%. Voor de rest van de resultaten op de eerste pagina is het gemiddelde 3%. Voor de daaropvolgende pagina’s is dit lager.
Een hoog CTR is natuurlijk erg fijn. Je bezoekers vinden jouw pagina of advertentie en vinden het interessant genoeg om er op te klikken. Hierdoor raken ze ook weer in contact met jouw bedrijf. Dit kan ook weer leiden tot een aankoop of een andere interactie! Het is in die zin dus belangrijk om een goede CTR score te hebben.
Er zijn een boel simpele wijzigingen die je kan toepassen in je campagnes. Deze kleine aanpassingen kunnen je CTR en conversies al verhogen. Een paar zullen wij kort toelichten:
Om je CTR te verbeteren, is het belangrijk dat jouw links bij de juiste mensen terecht komen. De realiteit is namelijk dat sommige mensen nooit op jouw bericht zullen klikken. Dit is niet erg, deze mensen passen gewoon niet in jouw doelgroep. Wanneer je een duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep, kun je hier je advertenties op richten. Deze mensen zullen namelijk eerder op jouw bericht klikken. Dit zorgt uiteindelijk voor een hogere CTR.
Een zoekwoordenonderzoek geeft je weer wat meer inzicht in jouw doelgroep. Waar zoeken mensen op om op jouw pagina te komen? Dit kan met een speciaal programma hiervoor, maar een brainstorm sessie is een goed begin. Maak eens een lijstje met korte, algemene zoekwoorden die aansluiten bij jouw pagina. Vergeet niet ook de langere en specifieke zoekwoorden op te schrijven.
Wanneer je een advertentie plaatst, is het belangrijk dat je daar een duidelijke afbeelding bij kiest. Mensen zullen sneller doorscrollen wanneer je een onscherpe foto hebt gekozen. Maar ook wanneer op de foto niet duidelijk is wat je adverteert. Toon in één oogopslag duidelijk jouw product, logo of boodschap.
Een metabeschrijving is de tekst die je onder de titel ziet staan in de zoekresultaten. Dit is een korte tekst van een paar leestekens. In deze beschrijving zet je kort en krachtig neer waar je pagina over gaat. Wees hierin dus duidelijk wat de gebruiker zal zien of lezen als hij de link volgt. Een goede metabeschrijving overtuigt mensen om op jouw link te klikken!
Er zijn nog een heleboel manieren om jouw CTR score te verbeteren. Kan jij daar wel wat hulp bij gebruiken? Of wil je hulp bij het maken van een digitale marketing strategie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag, zodat jij betere online resultaten genereert! Wij zoeken samen met jou naar de beste manier.