organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
bloggen – waarom doet niet ieder bedrijf dat? Dat vroegen wij ons ook af. Met een bedrijfsblog kun je namelijk veel meer bereiken dan alleen het informeren van geïnteresseerde lezers. Sterker nog, bloggen staat vaak aan de basis van een duurzame relatie met je klanten of gebruikers en kan wel degelijk bijdragen aan leadgeneratie. Dus waarom blijft bloggen een activiteit die bedrijven vaak pas oppakken zodra ze al een uitgebreid netwerk van terugkerende klanten hebben opgebouwd? Dat ligt waarschijnlijk aan gebrek aan informatie over de voordelen en effecten van bloggen. Want zodra je die hoort, kan ook jij niet meer om een blog heen.
In dit uitgebreide artikel nemen we je mee langs de 5 grootste voordelen van bloggen voor je organisatie. Als onderdeel van je marketingstrategie vormt bloggen een natuurlijk verlengstuk van bijvoorbeeld je social media of SEO. Hoe? Dat leggen we uit.
Wil je direct naar een specifiek gedeelte van dit artikel? Klik dan op één van de onderstaande links:
Wat is een blog? De 5 voordelen van een bedrijfsblog Een blog starten?
Je hebt ongetwijfeld een vaag idee van wat een blog is. Maar wat is een blog nu precies? Schrijf een artikel, plaats ‘m op de daarvoor bestemde online pagina en klaar, blog? In essentie klopt dit, maar bij een goede blog komt nog veel meer kijken.
Dus hoe start je een blog? Allereerst moet je weten welke informatiebehoefte jouw doelgroep heeft. Welke info kun jij bieden waar ze echt iets aan hebben – zonder hier direct iets voor terug te verwachten? Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die een blog een blog maken, namelijk:
• Online De term blog is niet voor niets een verbastering van weblog. Een weblog is dus in feite ontstaan als online dagboek, een log op het web, waar je op regelmatige basis SEO teksten plaatst. Inmiddels is het natuurlijk veel meer dan dat – maar de term blog bleef hangen.
• Interactief Het mooie van een blog is dat je de interactie met je publiek of doelgroep kunt zoeken en zelfs stimuleren. Met een blogartikel kun je bijvoorbeeld je publiek van tips verschaffen om vervolgens te vragen naar de ervaringen na het uitproberen van de tips. Ook kun je de conversatie aangaan met je publiek over onderwerpen die jouw bedrijf aangaan. Onderaan een blogartikel hebben lezers dan ook vaak de mogelijkheid om een reactie achter te laten.
• Informatief Het werd al even kort genoemd, maar een blog moet bovenal informatief zijn. Op die manier creëer je namelijk meerwaarde voor je lezers en komen ze terug naar jouw platform. Dit betekent niet per definitie informatie over je bedrijf, maar juist over onderwerpen waar jouw dienst of product de oplossing voor zou kunnen zijn.
• Inspirerend Het liefst zet je mensen aan tot actie na het lezen van jouw blog. De grootste kans om dat te doen is door ze met je tekst te inspireren. Heb je zojuist een probleem geschetst waar je een oplossing voor kunt bieden? Heb je tips gegeven over het aanvliegen van een bepaald project? Het zorgt er allemaal voor dat je lezers klaar zijn voor een volgende stap in de zogenaamde ‘marketing funnel’.
Binnen Traffic Today werken we met het see-think-do-care-model voor onze partners, een uitgewerkte klantreis op basis van klantbehoefte per fase in aanloop naar conversie. In deze funnel staat de ervaring van de klant centraal.
Omdat iedere fase in dit model gepaard gaat met andere informatiebehoeften, heeft ook iedere fase specifieke uitingen die hier goed op aansluiten. Zo is een blog een zeer goed medium in de see- of think-fase. Hier is de informatiebehoefte namelijk nog vooral algemeen. De wat- en hoe-vragen moeten hier beantwoord worden, om vervolgens in een later stadium de waarom te tackelen.
Met een blog voorzie je jouw publiek dus van informatie die belangrijk is om verder in de funnel te komen. Sla je de eerste stappen over, dan laat je een groot deel van je potentiële publiek links liggen.
Wil je meer weten over deze methode? Lees hier meer over het see-think-do-care-model.
Nu je weet wat een blog is en hoe dit onderdeel kan uitmaken van je marketingstrategie, ook wel blog marketing genoemd, is het tijd om de voordelen te belichten. Deze voordelen zijn namelijk noemenswaardig.
Wie wil er nu niet meer websitebezoekers? Maar hoe komen deze bezoekers gegarandeerd op jouw website terecht?
Dus hoe zorg je er nu voor dat bezoekers op jouw pagina landen zonder dat je afhankelijk bent van advertenties of een bestaand netwerk? Simpel: met een blog.
Denk maar eens na over de hoeveelheid pagina’s op je website. Waarschijnlijk zijn dat er niet heel veel. En hoe vaak update je deze pagina’s? Vast ook niet iedere week. Echter zou dit wel de positie van je website verbeteren. Daarom biedt een blog uitkomst. Iedere keer dat je een blogartikel schrijft en plaatst komt er een nieuwe indexeerbare pagina bij op je website. Verderop in het artikel leggen we uit hoe een blog nog meer effect heeft op je organische zoekresultaten – maar deze is alvast mooi meegenomen.
Je blog doet bovendien ook dienst als magazijn voor social media posts. Pak een bestaand blogartikel en creëer gemakkelijk meerdere updates over verschillende onderwerpen die aan bod komen. Op die manier zet je het bereik op social media om in verkeer naar je blog, en dus naar je website.
Nu je nieuw organisch verkeer naar je website hebt weten te trekken, kun je dit omzetten in leads. In theorie is deze stap relatief simpel; door een sterke call-to-action toe te voegen in je blogartikel spoor je lezers aan tot het uitvoeren van een actie. Het is hierbij echter wel belangrijk dat de call-to-action aansluit op het onderwerp van je blogartikel. Als we naar de funnel kijken, is dit moment dan ook de scheidslijn tussen think en do. Hoe trek jij je lezers over de streep om een actie uit te voeren?
De call-to-actions vanuit je blog leiden idealiter naar content optimalisatie als e-books, whitepapers, gratis proefpakketten, etc. In dit stadium gaat het dan ook voornamelijk om de uitwisseling van informatie; jij biedt informatie waar je bezoekers wat aan hebben in ruil voor waardevolle contactgegevens.
De beste zakelijke blogs beantwoorden de vragen van hun doelgroep. Als je op regelmatige basis content creëert die je bezoekers verder helpt, bouw je automatisch autoriteit op onder de juiste mensen. Een voorbeeld hiervan is Frankwatching, een specialistisch online marketingblog.
Toch wordt autoriteit opbouwen niet vaak als KPI aangehouden. Het is abstract en daarmee een behoorlijk vage metric. Desondanks heeft het wel degelijk grote invloed op de performance van je bedrijf. Ga maar na:
Naast de eerdergenoemde voordelen is een blog bovenal een hele sterke strategie voor de lange termijn. Een blog schrijven kost je even tijd maar levert iedere dag dat deze online staat meer op voor jouw bedrijf. Een goedgeschreven SEO blog zal na verloop van tijd steeds beter gaan ranken in zoekmachines. Je blijft uiteraard bijhouden hoeveel verkeer je genereert en waar je eventueel moet optimaliseren, maar de basis ligt er. Je blog zal dan ook nog weken, maanden en zelfs jaren zorgen voor nieuw verkeer naar je website – zonder dat je hier veel voor hoeft te doen.
De moeite die jij hebt gestopt in het schrijven van een goed blogartikel betaalt zich dus uit op de lange termijn. En niet een beetje, maar dubbel en dwars. Het grootste aandeel van je maandelijkse websitebezoekers zal namelijk komen uit oudere blogartikelen die je maanden geleden hebt geplaatst. Dus zorg ervoor dat je evergreen blogs publiceert die nu – maar ook over een paar maanden – relevant zijn.
Niet ieder blog dat je schrijft zal precies doen wat je hoopt, maar als één op de tien blogartikelen die je publiceert een stevige positie weet te bereiken in de zoekresultaten, heb je goud in handen. Dus laat je ook vooral niet uit het veld slaan wanner je blog na een paar weken nog weinig heeft opgeleverd of wanneer een artikel niet opgepikt wordt door zoekmachines. Blijf schrijven en blijf optimaliseren met als voornaamste doel je publiek voorzien van relevante informatie, de rest volgt vanzelf.
Op je blog kun je laten zien waar je bedrijf echt voor staat. Waarschijnlijk heb je op je website ruimte voor een paar USP’s, een korte over-ons-pagina en hier en daar wat reviews. Op je eigen blog kun je alle informatie kwijt die je wilt! Verweef je missie en visie bijvoorbeeld met onderwerpen die van toepassing zijn op jouw bedrijf, product of dienst zodat je publiek zich goed kan identificeren met jouw propositie. Heb je moeite met het vinden van een goed onderwerp? Check dan eens de website van answerthepublic. Deze website helpt je met het vinden van een onderwerp op basis van zoekopdrachten.
Met jouw blog laat je zien dat je verstand hebt van zaken; door via je artikelen je expertise op een subtiele manier te delen met je publiek, bouw je gestaag aan autoriteit onder je doelgroep. Dit versterkt het vertrouwen in je merk, wat vervolgens leidt tot een top-of-mind-positie bij precies de juiste mensen.
Wil je de voordelen van een blog aan den lijve ondervinden? Wij helpen je! Onze Content Marketeers hebben veel ervaring met het schrijven van blogs en kunnen ook voor jou de nodige blogartikelen schrijven om je platform uit te bouwen.