Blog - 23 november 2018

1 min leestijd

Vluchtige verhalen op sociale media

De basis van Snapchat is niet nieuw meer; Instagram, Facebook en Whatsapp hebben inmiddels ook de functie van stories overgenomen. Snelle foto’s en video’s met filters, emoticons en teksten; na 24 uur verdwijnen de stories weer. Wat kunnen we hier mee in de wereld van online marketing? Was het namelijk niet altijd zo dat we regelmatig content moesten delen die een toegevoegde waarde heeft voor de lezer?

De camera als nieuw toetsenbord

Jarenlang scrolden we door de verhalen op onze tijdlijn, op basis van datum en tijd. Later kwam Facebook met een nieuw algoritme; een tijdlijn op
basis van interesses en relatie. Het algoritme heeft sindsdien een enorme invloed op het internet. De chronologische tijdlijn is verleden tijd geworden sinds de komst van stories in Snapchat; de camera wordt het nieuwe uitgangspunt voor mobiel gebruik. Als we trendwatchers mogen geloven, worden stories de content van de toekomst. Stories nemen de plek over van de welbekende chronologische tijdlijnen.

Het succes van stories

Het succes van stories zit in de manier van creëren en consumeren. Met één druk op de knop gaan we naar het volgende verhaal en in een paar tikken wordt het moment van de dag gecreëerd. Door deze snelle manier van creëren, kunnen er snel momenten worden vastgelegd. Een bijkomend voordeel van stories is het effect dat het heeft op de aandacht van de lezer. Waar we voorheen nog verticaal door onze tijdlijn scrolde, zijn de stories beeldvullend.
Hierdoor vestigen we langer onze aandacht, maar we houden zelf wel de regie. En door het kortstondige karakter van stories,
worden ze ook zeer exclusief: ‘ik moet ze nu kijken, want over 24 uur zijn ze voor altijd weg’.

Korte en snelle informatieverwerking

Maar waarom zou je als bedrijf aan de slag gaan met stories? Simpelweg om dat millennials houden van korte en snelle informatieverwerking en visueel ingesteld zijn. Millennials zijn opgegroeid met een overvloed aan visuele prikkels en willen zoveel mogelijk kennis opdoen in een zo kort mogelijke tijd. En dat is precies waar het fenomeen stories aan voldoet. Tegenwoordig gaat ook de oudere generatie aan de slag met stories op sociale media, waardoor ook deze doelgroep meegepakt kan worden in de vluchtige verhalen van sociale media.

Succesvol gebruik maken van stories

Over het algemeen worden stories gebruikt voor branding, het is namelijk een makkelijke manier om jouw merk onder de aandacht te brengen. Maar tegenwoordig worden stories ook gebruikt voor leads, traffic en sales. Door de exclusiviteit van stories kan het bijvoorbeeld goed gebruikt worden om een sneak peek te geven binnen jouw bedrijf. Wil jij met jouw bedrijf succesvol gebruik maken van stories in jouw social media strategie en heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag!

Black Friday staat weer op de stoep!

Vorige blog

Eten bestellen via Facebook?

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.