Blog - 01 september 2023

2 min leestijd

Podcast marketing: do or don’t?

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Marketeer

Enkele jaren geleden werd je nog voor gek verklaard als je een fervent aanhanger was van een bepaalde radioshow, maar sinds de komst van podcasts is het luisteren naar content weer ´hot and happening´. Steeds meer bedrijven vragen zich daarom af of ze moeten starten met podcast marketing.

Podcast marketing brengt je in contact met mensen uit je doelgroep die eerder nog niet met je in aanraking kwamen. Maar voor je start met podcast marketing, dien je je af te vragen of deze vorm van marketing wel bij jouw bedrijf past. En zoals het geval is met alle corporate keuzes, dien je de plusjes tegen de minnetjes weg te strepen. Met dit blog hoopt Traffic Today je wat inzicht te verschaffen!

Wat is podcast marketing?

Podcast marketing is een speciale soort van marketing, waarbij je een digitale audioshow gebruikt om te praten over je dienst, merk, product of ontwikkelingen uit je sector. De distributie van podcast marketing vindt vaak plaats via Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Soundcloud of YouTube.

Succesvolle bedrijven die podcast marketing bedrijven, nodigen vaak meerdere gasten uit. Deze strategie bevordert de aantrekkelijkheid van de podcast vaak.

De meeste bedrijven die met podcast marketing starten hebben al een redelijke grootte en zien dit marketinginstrument als een mooie aanvulling op de bestaande activiteiten. Maar dit hoeft niet zo te zijn!

Do – Expertise uitdragen

Eén van de redenen waarom je liever vandaag dan morgen start met podcast marketing, is omdat het een vernieuwde manier is van expertise uitdragen. Natuurlijk helpen social berichten of blog posts om van jou een autoriteit te maken. Maar met behulp van podcasts kunnen luisteraars je spreekwoordelijk aan de tand voelen. Jouw kennis kan er op papier nog zo goed uitzien, maar in het gesproken woord kan je niet meer verbloemen als je expertise ontoereikend is.

Don’t – Podcast starten ondanks tijdgebrek

“Laten wij anders ook even een podcast starten.” Spreek deze zin uit tegen een echte podcastmaker en je zal voor paal staan. Een podcast starten doe je niet ‘even’. Het vergt tijd. Je moet gasten vinden, een onderwerp zoeken, vragen verzinnen en ga zo maar door. In feite ben je een samensteller van een radioprogramma! Breekt het zweet je al uit? Dan kun je podcast marketing in deze fase maar beter links laten liggen.

Do – Voorloper in de markt worden

Een voorloper in de markt worden wat betreft podcasts is wat lastig als je voor een marketing agency, nieuwsomroep of reclamebureau werkt. Maar als je voor een webshop of bedrijf werkt dat opereert in een nichemarkt, kan het maar zo zijn dat je een pionier wordt. Je doelgroep kan maar uit weinig podcast kiezen over je onderwerp, waardoor ze snel bij jou zullen belanden. Aangezien een goed voorbeeld vaak doet volgen, kan het maar zo zijn dat je concullega’s zullen volgen. Maar jij bent en blijft de eerste!

Don’t – Slechte sprekers

Je kunt nog zo graag willen starten met podcast marketing, maar als jij niet de juiste sprekers in dienst hebt, wordt het een lastig verhaal. Luisteraars beslissen binnen enkele minuten of hun aandachtsspanne goed genoeg is of dat ze hun tijd liever aan iets anders spenderen. Saaie vertellers zullen je luistercijfers geen boost geven, dus realiseer je dit goed voordat je ergens aan begint.

Marketing podcasts

Podcast marketing maakt nog geen marketing podcast, terwijl alle marketing podcasts dan wel weer podcast marketing bedrijven. Traffic Today heeft hieronder een selectie gemaakt van 15 marketing podcasts waar je mogelijk wat aan hebt!

Kennis opdoen?

Traffic Today heeft vooralsnog geen podcast, maar we hechten wel veel waarde aan het uitdragen van onze kennis. Dit doen we met behulp van cases, blogs en whitepapers. Ben je nieuwsgierig geworden? Neem gerust een kijkje onder onze kennissectie!

9x voorbeelden van quick wins voor je website

Vorige blog

Het belang van de engagement rate als social media KPI

Volgende blog