Blog - 08 maart 2023

4 min leestijd

Hier helpt de conversie optimalisatie piramide jou bij!

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Websites zijn ingewikkeld. Voor veel ondernemers, marketeers of webbouwers is het lastig om een mooie én effectieve website te creëren. Hier komen namelijk ontzettend veel factoren bij kijken. De meeste mensen zijn zich er niet van bewust dat er een hiërarchie in deze factoren zit. Verschillende onderdelen uit een website bouwen namelijk op elkaar voort. Als je hier bewust van bent, is het makkelijker om je website te optimaliseren. Om dit te visualiseren, is de conversie optimalisatie piramide gemaakt (ook wel CRO piramide genoemd). In deze blog vertellen we je alles over deze conversie optimalisatie piramide.

Wat is conversie optimalisatie?

De conversie optimalisatie piramide vormt de basis van effectieve conversie optimalisatie. Het is dus allereerst goed om te weten wat conversie optimalisatie is: “Conversie optimalisatie is het aanpassen en optimaliseren van een website. Dit doe je om het aantal conversies te maximaliseren.” Het woord conversie betekent in dit geval het omzetten van een bezoeker naar een lead of klant.

Het aanpassen en optimaliseren van je website is een proces dat altijd door blijft gaan. Om dit bij te blijven houden, kun je gebruik maken van de conversie optimalisatie piramide. De conversie optimalisatie piramide bevat vijf fases, die je stap voor stap doorloopt.

Hoe pas je conversie optimalisatie toe?

Als je inzicht wil krijgen in hoe je bezoekers je website gebruiken, kun je dit inzichtelijk krijgen door bijvoorbeeld te kijken naar:

  • Welke pagina’s bezoeken mijn bezoekers?;
  • Waar in het aankoopproces haken mijn bezoekers af?;
  • Welke apparaten gebruiken mijn bezoekers om mijn webshop of website te bezoeken?;
  • Werkt de website of webshop eigenlijk wel zoals het moet?

De inzichten verkrijg je door tools zoals Hotjar en Google Analytics te gebruiken of methodes als tree testing of card sorting in te zetten. Loop ook zelf je website eens helemaal door, zoals een ‘normale’ bezoeker dat ook doet.

Behoeftepiramide van Maslow

Je hebt er misschien wel eens van gehoord: de behoeften piramide van Maslow. Maslow maakte een psychologische theorie die de behoeften van mensen opdeelt in vijf categorieën. Mensen krijgen pas behoefte aan zaken uit een bepaalde categorie, als de onderliggende categorie is voldaan. In de realiteit werkt het niet altijd precies zo, maar in de grote lijnen klopt het wel.

Uitgelegd: de conversie optimalisatie piramide

Het systeem van de conversie optimalisatie piramide werkt eigenlijk hetzelfde. De behoeften die je bezoekers hebben bij het gebruik van je website, worden opgedeeld in vijf niveaus binnen de conversie optimalisatie piramide. Als het onderste niveau is voldaan, is het niveau erboven pas relevant.

De vijf lagen in de conversie optimalisatie piramide

De conversie optimalisatie piramide bestaat uit verschillende lagen. Omdat de lagen van onder naar boven voldaan moeten worden, worden ze omschreven vanaf onderaan de conversie optimalisatie piramide.

  1. Functional: is het functioneel (bugs, 404 errors, functionaliteiten die missen)?
  2. Accessible: is de website toegankelijk voor iedereen (snelheid, bereikbaarheid en leesbaarheid)?
  3. Usable: is de website gebruiksvriendelijk en bruikbaar (interne links, navigatiestructuur)?
  4. Intuitive: is de website logisch (waarmaken van verwachtingen, goede informatie en mogelijkheden om te filteren)?
  5. Persuasive: Is de website overtuigend (converterende bezoekers, A/B testen, beïnvloedingstechnieken)?

Laag 1: Functional

De eerste laag in de conversie optimalisatie piramide verwijst naar het technische gedeelte van je website. Werkt je website technisch goed? Zijn er veel bugs of 404 errors? Deze laag is de fundering van de conversie optimalisatie piramide. Als dit niet goed staat, valt de rest de website ook in duigen. Je design kan er strak uitzien, maar als de website niet wil laden of niet bruikbaar is op mobiele telefoons, dan heeft een strak design weinig effect.

Laag 2: Accessible

De tweede laag in de conversie optimalisatie piramide verwijst naar de toegankelijkheid van de website op basisniveau. Als een bezoeker op de website komt, moet deze persoon de website in gebruik kunnen nemen, zonder hindernissen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld het lettertype en de grootte van je tekst, het contrast van de tekst en de achtergrond en de snelheid van de website.

Laag 3: Usable

De derde laag in de conversie optimalisatie piramide verwijst naar de gebruiksvriendelijkheid én bruikbaarheid van de website. Het is belangrijk dat je bezoekers de website kunnen gebruiken zonder dat ze vast lopen. Kunnen ze alles vinden wat ze zoeken? Staan de elementen op de goede plek?

Voor websites bestaat er een standaard indeling met speciale designregels die door bijna iedereen worden toegepast. Zo hoort de navigatie bovenaan de pagina en zijn knoppen en linkjes te herkennen aan het uiterlijk. Als een website dit niet heeft, weten bezoekers niet wat ze moeten met de website.

Laag 4: Intuitive

De vierde laag in de conversie optimalisatie piramide verwijst naar de logica van de website. Mensen hebben een verwachting van hoe een website werkt. Daarom moeten websites aan deze verwachtingen voldoen. Vragen met “hoe”, wil je voorkomen. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kom ik op deze pagina?’ Als gebruikers iets willen doen, of ergens naartoe willen navigeren op je website, moeten ze met één blik op de website weten hoe dit moet. Als dat niet lukt, zorgt dat voor frustratie en zullen ze de website verlaten. Probeer in elk geval het wiel niet opnieuw uit te vinden en kijk goed naar wat andere websites doen.

Laag 5: Persuasive

De laatste laag in de conversie optimalisatie piramide: het topje van de conversie optimalisatie piramide. Zodra deze laag is bereikt, zit het op het gebied van bruikbaarheid goed. Bezoekers hebben geen problemen als ze op je website scrollen en je website werkt zoals het moet. In de laatste laag is het tijd om te kijken naar het overtuigen en converteren van je bezoekers.

Emotie speelt een grote rol in het topje van de conversie optimalisatie piramide. Je moet namelijk je gebruikers overtuigen van de waarde van je product of dienst. Met statische teksten en weinig productinformatie gaat dit niet lukken. Design speelt daarnaast ook een grote rol. Je overtuigt bezoekers sneller door bijvoorbeeld reviews te plaatsen en door je USP terug te laten komen. Om goed te overtuigen, kun je de principes van Cialdini gebruiken.

Extra hulp nodig?

Conversie optimaliseren kan best lastig zijn. Er komt namelijk veel bij kijken, ook buiten de conversie optimalisatie piramide om. Kun je hulp gebruiken met conversie optimalisatie? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!

Een pakkende productbeschrijving: 7 tips

Vorige blog

Facebook pixel: tracking op je website

Volgende blog