organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Woensdag 6 februari bracht Advertising Marketeer Marc een bezoek aan Friends of Search, een internationaal evenement voor search experts. Benieuwd naar wat er allemaal is besproken en wat de highlights waren van dit evenement? Je leest het in onze blog.
De dag werd geopend met een blik op de veranderingen binnen zoekmachines door de jaren heen en een vooruitblik op de toekomst. Deze korte terugblik op het verleden doet ons beseffen hoe snel het gaat in de wereld van zoekmachine marketing. Pas sinds 2005 is er sprake van betaalde resultaten in zoekmachines. Anno 2019 (14 jaar later) hebben we automated bidding, Google Shopping etc. Dit bewijst nogmaals dat het online landschap continu aan het veranderen is.
We zitten momenteel in het tijdperk van Artificial Intelligence, mogelijk gemaakt door de toenemende rekenkracht van de cloud. Volgens James Whittaker (Microsoft) verdubbeld de rekenkracht van de cloud iedere 2 jaar. Daarnaast is Conversational UI door o.a. Voice Search is sterk in opkomst. Ook Augmented Reality wordt steeds beter, denk aan consumenten die middels AR visuele informatie opdoen voordat zij overgaan tot koop.
Zoals gezegd is Voice Search bezig met een opmars. Volgens Lee Boonstra (Google) en Christi Olsen (Microsoft) wordt er momenteel voornamelijk gebruikgemaakt van Voice Search om een vraag te beantwoorden. Er kan momenteel geen aparte data gedeeld worden van Voice Search vanwege het feit dat spraakopdrachten worden omgezet naar zoekopdrachten door Google en Microsoft. Tussen onze huidige zoektermen in Google of Bing Ads kunnen we gesproken zoekopdrachten herkennen aan de volgende zoektermen die meestal langer zijn dan 3 tot 5 woorden: ‘hoe’, ‘wat’, ‘waarom’, ‘hoeveel’.
Met een handige tool als DialogFlow kun je nu al starten met het inspelen op Voice Search. DialogFlow is een handige tool voor een conversatie tussen jou en de Assistent. Zo kunnen huidige FAQ pagina’s gemakkelijk omgezet worden in een gesproken conversatie tussen een persoon en Voice Assistant. Momenteel wordt Voice Search voornamelijk gebruikt voor eenvoudige taken, zoals het beantwoorden van een vraag of het ophalen van informatie op het web. Een kans voor bedrijven is om voor de Voice Assistant acties te creëren die men middels de Assistant kan uitvoeren op jouw website, bijvoorbeeld het boeken van een hotelkamer of het reserveren van een tafel bij een restaurant. Daarnaast kunnen Voice Assistants gaan zorgen voor een emotionele binding tussen klant en bedrijf middels gesproken contact.
Met de toenemende rekenkracht van de cloud verandert ook de rol van online marketeer. Frederick Vallaeys, eigenaar van de slimme online marketing tool Optmyzr, stelt dat het werk van online marketeers veranderd van handmatige optimalisatie naar het beheer van Artificial Intelligence. Big data is waar het om draait. Naast online data in bijvoorbeeld Google Ads zal het belangrijk blijven om ook intern data te verzamelen en de slimme systemen hiermee te voeden. Frederick Valleys is overtuigd dat er eerder zelfrijdende auto’s rond zullen rijden dan dat PPC-campagnes volledig op de automatische piloot draaien. Naast PPC-expert toonde Frederik Vallaeys nogmaals het nut van een voice assistant aan door enkele prestaties van zijn Google Ads account op te vragen bij een voice assistant.
Ook Koen Vanderhoydonck, automation-specialist bij Google, gelooft dat machine learning het bidmanagement van online marketeers volledig zal overnemen op korte termijn.
Beiden sluiten af door te zeggen dat stilzitten en niks doen geen optie is, machine learning zal krachtiger worden. Ze geven dan ook als tip mee om ermee te gaan samenwerken i.p.v. het als gevaar te zien. Door de verdubbeling van AI iedere 2 jaar moeten we ook door blijven testen, wat vandaag niet de gewenste uitkomst heeft geleverd, kan over een jaar hét nieuwe middel zijn voor jouw bedrijf.
Jelle Sybesma, interim manager e-commerce van HEMA, is de uitdaging aangegaan om offline en online met elkaar te verbinden. Hij stond voor de lastige uitdaging om de offline folder te vervangen door online advertenties: “58 procent van de offline sales is beïnvloed door online marketing.”
Middels een test-case met verschillende vestigingen is HEMA gaan testen met het vervangen van de offline folder voor online advertenties. Met behulp van de kanalen Display, Search en Social werden persoonlijke advertenties ingezet die aansloten op de customer journey van de consument. Bij winkels die deelnamen aan de testcase was er sprake van een stijging in omzet. De volgende stap voor HEMA is om de combinatie van offline en online te testen op de offline omzet. Een interessante case die bewijst dat met de juiste middelen we offline en online kunnen samenvoegen. In het geval van HEMA zorgde online advertenties voor een stijging van de offline omzet.
Naast de veranderingen binnen het online landschap werden er nog enkele interessante tips gedeeld omtrent conversie optimalisatie door de mannen van Wolfgang Digital.
Een goed georganiseerde dag voor SEO- en SEA-specialisten met (internationale) experts die in verschillende zalen interessante cases presenteerden. De dag werd afgesloten met een hapje en een drankje en met veel nieuwe informatie en inspiratie zijn we huiswaarts gekeerd. Volgend jaar zullen we zeker weer aanwezig zijn.
Benieuwd naar hoe wij deze nieuwe informatie inzetten in onze dagelijkse werkzaamheden om meer succes te behalen voor onze klanten? Neem gerust eens contact op of kom langs voor een kop koffie.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.