organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
B2B marketing betekent ‘business to business-marketing’ terwijl B2C marketing ‘business to consumer-marketing’ betekent. Op het oog maar één letter verschil, in werkelijkheid een stuk meer. Onder de B2B tak van marketing verstaan we bijvoorbeeld winkels met kantoorartikelen, groothandels of software aanbieders. De B2C tak van marketing is bijvoorbeeld gericht op kledingwinkels (alles waar de particuliere klant graag komt). De grootste verschillen tussen deze twee vormen van marketing nemen we maar al te graag met je door, dus houd je aandacht nog even vast en je zal nieuwe kennis opdoen!
Over de grootste verschillen tussen B2C en B2B valt een hele hoop te zeggen; één daarvan is de staat waarin de uiteindelijke klant zijn of haar beslissing zal maken tot overgaan op aanschaf van een bepaald product of service. Waarom hier een groot verschil tussen zit? Omdat de B2B-klanten over het algemeen niet ‘snel en op zichzelf’ zullen beslissen over een bepaalde aanschaf. Vaak hebben meerdere mensen hun hoofd erover gebogen. Dit houdt dus in dat de aanschaf van een product of service vaak vrij rationeel is, terwijl is gebleken dat particulieren nog wel eens ondoordacht en irrationeel kunnen besluiten een bepaalde service of product aan te schaffen. Qua communicatie-uitingen is het dus belangrijk om hierop in te spelen. Welk beeldmateriaal gebruik je? En hoe spreek je de doelgroep aan? Houd hier rekening mee en verdiep je altijd goed in de doelgroep om zo het beste resultaat te krijgen.
Voor particuliere klanten is het bijvoorbeeld goed voor te stellen dat de marketing meer gericht dient te zijn op Instagram en tegenwoordig ook TikTok. Aan de andere kant van de lijn, voor B2B marketing, is het verstandig om grenzen te verleggen en gebruik te maken van LinkedIn.
Het creëren van een passende en doelgerichte campagne zal bij b2c marketing meer tijd in beslag nemen; meestal is de targetgroep van een B2C bedrijf vele malen groter dan de targetgroep van een B2B bedrijf. Hierdoor is het voor een marketeer gemakkelijker om een doelgerichte campagne op te zetten binnen B2B; de doelgroep is kleiner waardoor een campagne sneller de gehele targetgroep zal coveren. Dit is ook de reden dat B2B campagnes vaak een stuk gepersonaliseerder gemaakt kunnen worden. Eén ander verschil binnen de campagne promotie; voor B2B zal de promotie van een campagne juist overdag moeten gebeuren, bedrijven zullen de campagne sneller onder ogen zien tijdens kantooruren. In de B2C tak van marketing is dit juist andersom; het grootste gedeelte van de targetgroep zal een B2C campagne juist pas tegenkomen buiten the office uren!
Loyalty is natuurlijk altijd een goed teken en speelt vaak mee binnen marketing, in zowel b2b als b2c marketing. Toch is gebleken dat bedrijven gericht op andere bedrijven, zich sneller richten op customer loyalty, dan bedrijven die zich richten op particulieren. Dit verschil komt waarschijnlijk voort uit het gegeven dat bedrijven meer voordeel en gemak halen uit het hebben van één bedrijf, zoals één bedrijf voor beveiliging en één bedrijf voor dranken leverantie. Bedrijven zijn niet continu aan het zoeken naar het goedkoopste bedrijf, maar zijn meer gericht op het gemak van één bedrijf. Bij particulieren ligt dit net anders; wanneer een particulier al driemaal een apparaat bij één winkel heeft aangeschaft, maar de laptop die hij of zij wil kopen toch een stuk goedkoper is bij een andere winkel, gaat de particulier net zo makkelijk naar de andere winkel.
Zoals bij de customer loyalty werd aangegeven, zijn consumenten over het algemeen een stuk meer gefocust op de goedkoopste prijs. Naast dat bedrijven meer gericht zijn op het gemak van bijvoorbeeld het aanhouden van één leverancier, is er nog een reden dat bedrijven minder snel beïnvloed worden door een bepaalde prijs van een service of product; the return on investment (ROI). Voor bedrijven is het (meer dan voor particulieren) van belang dat een product of service zichzelf weer terugverdient, en daarin maakt het niet uit of het op de korte of lange termijn is. Bij particulieren wordt vaker gezien dat het belangrijk is dat een product of service op korte termijn wordt terugverdient, waardoor de keuze voor de goedkopere variant sneller is gemaakt.
Elk bedrijf is anders en heeft een andere strategie nodig. We helpen je graag met het opstellen en het uitvoeren van jouw online strategie. Of je nu een B2B- of B2C-ondernemer bent. Wij kennen de verschillen en kijken naar wat jouw bedrijf écht nodig heeft.