Blog - 01 maart 2023

3 min leestijd

Dit is wat je moet weten over tiered linkbuilding

Geschreven doorEva Onze ervaren Digital Marketeer

Hoewel iedereen die zich met SEO bezighoudt ook weet wat linkbuilding is, is het concept “tiered linkbuilding” een stuk onbekender. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Want hoewel de werkbaarheid van tiered linkbuilding onder de SEO-marketeers een punt van discussie is, zitten er zeker een aantal grote voordelen aan het gebruik van deze techniek. Je leest er hier meer over.

Wat is tiered linkbuilding?

Het doel is ook bij tiered linkbuilding om een zo hoog mogelijke linkwaarde voor je pagina te krijgen. Tiered linkbuilding werkt als volgt: je creëert backlinks voor je backlinks. Daarbij bouw je verschillende lagen, waarbij er steeds een verbinding tussen deze lagen ontstaat. Dit klinkt nogal technisch, maar betekent eigenlijk het volgende:

  • Jouw website/pagina
  • Tier 1: backlink naar jouw pagina
  • Tier 2: backlinks naar de pagina van tier 1
  • Tier 3: backlinks naar de pagina van tier 2

Tiered linkbuilding betekent dus concreet dat alleen de backlinks op de tier 1 direct naar jouw website verwijzen. Zij zijn het meest kwalitatief en versterken jouw linkprofiel. De tier 2 linkt dus naar een pagina met een artikel waar jouw linkje in staat en de tier 3 linkt weer naar die pagina. Het doel van de tier 2 is om de linkwaarde van de tier 1 te versterken. Omdat de linkwaarde van de tier 1 een grote invloed heeft op jouw eigen website, versterk je hiermee ook de positie van je eigen basispagina. Dankzij de tier 3 wordt de waarde van de tier 2 weer verhoogd. Uiteindelijk verbeter je hiermee indirect ook de waarde van de tier 1 en van de backlinks naar je eigen site. Tiered linkbuilding is dus eigenlijk een soort omgekeerde trechter.

Welke sites voor de tier 1, 2 en 3?

Bij tiered linkbuilding is het voor de tier 1 dus belangrijk om een site met een hoge domeinautoriteit te kiezen. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwswebsites of blogs. De tier 2 kan op andere relevante en minder relevante websites worden geplaatst. Je kunt dit zelf doen, maar ook de eigenaren van de gastblogwebsite vragen hierin te ondersteunen. Bij de tier 3 is de kwaliteit een stuk minder belangrijk, hoewel je niet alleen maar voor links met een lage waarde moet gaan. Startpagina links of andere links die je in bulk kunt kopen zijn onder andere een goede mogelijkheid voor de tier 3.

Wat zijn de voordelen?

Het grootste voordeel van deze manier van linkbuilding is eigenlijk de verhoogde waarde van de tier 1 backlinks. Dit zorgt ervoor dat Google jouw website hoger waardeert en je betere posities kunt krijgen. Maar daarnaast levert tiered linkbuilding je ook meer websiteverkeer op. Want mensen klikken vaak door als er linkjes in het artikel staan. Zeker als hun nieuwsgierigheid is gewekt, zullen ze kijken wat er zich achter het linkje bevindt. Uiteindelijk zullen ze dan ook bij jouw pagina uitkomen.

Een ander voordeel is dat je alleen goede backlinks direct naar jouw website laat verwijzen. De minder goede – en bovendien goedkopere – backlinks kun je gebruiken voor de tier 2 en tier 3. Ook is het makkelijker om geschikte sites te vinden, omdat bij de tier 2 en 3 de relevantie – in tegenstelling tot de tier 1 – een stuk minder belangrijk is. Doordat je met de tier 2 naar de blogpost op de tier 1 linkt, breng je ook verkeer naar de gastwebsite. Dit is niet alleen goed voor zijn posities, maar ook voor zijn websitebezoekers. Hierdoor zijn de sites ook sneller geneigd om jouw blog te plaatsen. Er zit namelijk ook wat voor hen in. Tot slot wordt je blog op een tier 2 en tier 3 sneller geplaatst, omdat je naar een gastblog verwijst in plaats van direct naar je eigen pagina.

Zijn er ook nadelen?

Hoewel tiered linkbuilding dus zeker vele voordelen heeft, kleven er ook een aantal nadelen aan, waarop we hier kort in gaan. Want je moet wel opletten dat je in de juiste backlinks investeert en je niet onnodig veel geld uitgeeft. Zeker de tier 1 links zullen een hoger prijskaartje hebben, omdat je hier echt op kwaliteit en niet op kwantiteit zet. Ook moet je er zeker van zijn dat je de techniek van het tiered linkbuilding op de juiste manier toepast.

Het verschil met normale linkbuilding

Bij normale linkbuilding doe je eigenlijk alleen stap 1 van de tiered linkbuilding techniek: namelijk het plaatsen van links doormiddel van gastblogs op andere sites. Dit wordt al snel een kwestie van kwantiteit waarbij de kwaliteit uit het oog wordt verloren. Door ook linkjes naar de tier 1 te laten verwijzen, kun je de domeinwaarde van deze sites verhogen en daarmee zelf een sterker linkprofiel krijgen.

Conclusie

Omdat het normale linkbuilding erg tijdrovend is en lange niet altijd zijn vruchten afwerpt, kan tiered linkbuilding in dit geval een goede aanvulling zijn. Je kunt de tiered linkbuilding op korte termijn inzetten om snelle resultaten te boeken. Of tiered linkbuilding echt iets voor jou is, is voor iedereen een eigen keus. Sommige SEO-marketeers zijn erg overtuigd van de waarde ervan, terwijl andere het eerder als een verouderde techniek zien, die zo de kast in kan. Als je het doet, is het in ieder geval goed om dit zorgvuldig te doen, zodat je ook daadwerkelijk je doel bereikt – een hogere linkwaarde voor je pagina creëren.

Wat is Ahrefs en hoe werkt het?

Vorige blog

Een goede e-commerce strategie: 11 concrete tips

Volgende blog