organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Tijdens de WebWinkel Vakdagen werd er meerdere keren een presentatie over gegeven: marketplaces. Veel bedrijven, tools en online marketing-goeroes voorspellen dan ook dat marketplaces een steeds grotere rol gaat krijgen in het online marketing landschap. Iets wat voor veel kansen biedt richting webshops. In dit blog leggen we je eerst kort de basis uit, waarna we de verdieping in gaan van marketplaces. (leestijd: 5 minuten)
Een marketplace is een extern platform waar jij als webshop jouw producten op mag gaan verkopen. Voorbeelden hiervan zijn in Nederland Bol.com, Marktplaats, Amazon, maar denk ook aan Fonq, Blokker en Wehkamp. Elke marketplace heeft zijn eigen voorwaarden om wel of niet goedgekeurd te worden en heeft ook eigen ‘spelregels’ waaraan je moet voldoen.
De trends is dat steeds meer gebruikers via een marketplace een productaankoop doet. Statistisch gezien starten nu de mensen hun zoekopdracht via een zoekmachine, maar wist je dat dit in Duitsland al bij 47% van de gevallen start via een marketplace? Daarnaast was Amazon hier in 2017 goed voor 46% van alle e-commerce. In Nederland is ook de verwachting dat dit percentage flink zal gaan stijgen. Tijdens de Webwinkel Vakdagen werd zelfs door dhr. Valkestijn (Head of Marketplaces van NEWCRAFT). in zijn lezing aangegeven dat Shopping Tomorrow verwacht dat dit aandeel in 2022 naar 65% zal zijn gegroeid. Als e-commerce specialist kun je dus niet meer om een marketplace heen.
(Bron: https://www.bevh.org/fileadmin/content/05_presse/Pressemitteilungen_2019/190122_PK_Praesentation_FINAL.pdf)
Je zult je producten moeten inladen binnen een marketplace. Dit kan door middel van een handmatige, maar ook automatische feed. Onze voorkeur gaat uit om dit door middel van een automatische .xml feed te doen, waardoor je producten elke dag worden vernieuwd en je aanpassingen in de webshop direct terug gaat zien in de feed. Stel voor dat een product is uitverkocht, dan wordt dit ook in de automatische feed weergegeven waardoor de marketplace het product niet meer gaat vertonen.
Ook zijn er marketplaces, zoals bijvoorbeeld Bol.com, die met een API (application programming interface) werken. Deze API zorgt voor een directe koppeling tussen Bol.com en je webshop / feed management tool. De directe koppeling voorkomt vertraging en maakt het extra makkelijk én snel om jouw producten op Bol.com te verkopen. Wist je trouwens dat 40% van de Bol.com omzet via externe verkopers (20.000) gegeneerd wordt?
Binnen een marketplace is het erg belangrijk om één onderdeel perfect voor elkaar te hebben, namelijk de titel van het product. Waarom? Uit onderzoek is gebleken dan ongeveer 20% van de gebruikers van een marketplace bij een product komt via de categoriestructuur. Door hier op de juiste categorie te klikken, vinden zij het product waarna ze op zoek zijn. Dit houdt dus ook in dat 80%(!) het via de zoekfunctie van de marketplace doet. Jij moet met jouw producten dus zichtbaar worden op het moment dat een bezoeker gaat zoeken.
Hierbij is het van extreem belang dan je jouw titel gaat optimaliseren. Heb je bijvoorbeeld een product van een onbekend of eigen merk zonder zoekvolume? Noem dit merk dan niet in de titel van het product, maar geef het product een algemene naam waarop bezoekers zoeken. Een merk dat niet bekend is, heeft namelijk ook weinig kans op zoekvolumes. Mocht je dit er wel in gaan verwerken dan is jouw product minder relevant voor zoektermen exclusief dit merk. Een gemiste kans.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je binnen de meeste marketplaces kunt gaan sponsoren. Laatst gaf Bol.com ook nog aan dat deze functie er snel zit aan te komen (https://sponsoredproducts.bol.com/).
Sommige webshop eigenaren vinden het een issue dat zij een X percentage van de verkoopprijs als fee moeten inleveren bij de marketplace. Wij krijgen hier echter juist ook positieve feedback op gezien je als webshop verkoper volledig weet waar je aan toe bent en op deze manier werkt met een no-cure-no-pay constructie gezien je niets (of nauwelijks) iets betaalt wanneer je niets verkoopt.
Het issue dat sommige webshop eigenaren wel kunnen hebben is dat ze marge technisch niet mee kunnen gaan gezien de verzendkosten via een marketplace af kunnen wijken van je eigen verzending en de fee dus ook nog eens op je marge drukt.
Er zijn verschillende manieren voor om hier handig mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van automatische regels die de producten uit jouw webshop eerst laat filteren voordat ze bij een marketplace worden ingeladen.
Voorbeeld: stel voor jij hebt gratis verzending vanaf € 50,-, maar bij Bol.com ben je ‘verplicht’ om ook onder de € 50,- euro gratis verzendkosten te hanteren. In combinatie met de marge die je moet afstaan. Hierdoor komt jouw winstmarge in het beding, waardoor het niet interessant om überhaupt nog producten te vertonen. Door middel van automatische regels kun je dit instellen dat de producten onder de € 50,- euro automatisch een X bedrag óf een X percentage van het bedrag worden verhoogd. Zodat de winstmarge weer beter wordt. Vervolgens kun je met een regel instellen dat de prijs wordt afgerond naar een rond of een 0,99 bedrag. Hierdoor valt het niet op dat het product duurder is geworden.
Leuk al die verschillende Marketplaces maar hoe kan je dit nu op een gemakkelijke manier beheren? Er zijn vele verschillende feed management tools die koppelingen leggen tussen je webshop en de verschillende marketplaces. Naast de koppeling bieden de meeste tools ook nog vele mogelijkheden omtrent het aanpassen en optimaliseren van je feeds richting een bepaalde marketplace.
Er zijn vele verschillende Datafeed management tools beschikbaar. Enkele populaire zijn:
Wij werken zelf veelal met Channable gezien de vele koppelingen die ze bieden. Daarnaast biedt Channable ook veel mogelijkheden omtrent het aanpassen, inrichtingen en optimaliseren van de verschillende productfeeds. Wat de juiste tool is hangt echter af van jouw wensen. Enkele zaken waar je rekening mee moet houden:
Het is geen geheim dan Zoekmachines (lees: Google) flink wat geld verdient aan het advertentieprogramma. Je kunt je dus voorstellen dat de heren en dames van Google niet geheel content zijn met de ontwikkelingen omtrent de Marketplaces. Helemaal niet wanneer je je bedenkt dat steeds meer zoekopdrachten beginnen op een Marketplace, en Google dus wordt overgeslagen in de zoektocht naar een product.
Op dit moment zie je wel veel Marketplaces die adverteren op Google (zowel binnen Search als Shopping) waardoor zij er zeker nog wel wat aan verdienen. In Nederland zie je bijvoorbeeld zowel Bol als Amazon adverteren op producten die zij op de Marketplace verkopen.
Wat hierin de aankomende maanden/jaren gaat gebeuren is niet duidelijk, dat er echter nog veel ontwikkelingen en veranderingen aan zitten te komen is in ieder geval zeker.
Al met al is het interessant om eens te kijken of er interessante marketplaces bestaan voor jouw webshop. Zeker gezien de trend die er op dit moment gaande is, is het dé mogelijkheid om op (zeer) korte termijn (meer) sales te genereren!
Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden en kansen te bespreken. We doen graag een vrijblijvende analyse en uitgebreid advies.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.