organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
“De autoriteit” van een website is een bekend begrip in de SEO-industrie, maar wat is precies de juiste manier om het te gebruiken? Onze online marketeers Jurien en Marthe leggen je in deze blog graag uit wat domein autoriteit kan betekenen voor online marketing en hoe je deze optimaal kunt gebruiken voor jouw SEO-succes.
Laten we beginnen met de definitie van ‘de autoriteit van een domein’. De autoriteit van een domein is de veronderstelde waarde die Google hecht aan een domein. Een indicatie van deze waarde kan gegeven worden door externe tools zoals, Majestic of MOZ. Majestic hanteert hier de maateenheden Trustflow (TF) en MOZ hanteert Domain Authority (DA). Deze maatstaven lopen van 1 tot 100, die voorspelt hoe goed een domein in Google zal worden gerangschikt. Google maakt zelf geen gebruik van TF of DA waarden. Het is dus geen ranking factor. Echter geeft het wel een goed idee van hoe krachtig het domein van een website is en hoe dit zich verhoudt tegenover andere domeinen. De scores van Majestic en Moz geven je dus belangrijke inzichten die je kunt gebruiken voor het optimaliseren voor Google.
Maar wat kunnen we nou precies met de deze DA en TF scores van een website? Met de domeinwaarde van een website kunnen we voorspellen hoe goed vindbaar een website binnen Google zal zijn. Echter zijn er wel verschillende zaken waarmee rekening gehouden moeten worden als het gaat om de interpretatie van de domeinwaarde. Daarom geven we enkele tips om de domeinwaarde toe te passen binnen het vakgebied van SEO.
Het meten van domein autoriteit met behulp van DA en TF, geeft je een redelijk betrouwbaar beeld over de waarde die Google hecht aan een domein. Echter hebben we ook enkele tips, zodat er rekening gehouden moet worden bij de interpretatie van deze waarden.
De eerste tip is om domeinwaarde nooit enkel gebruiken om resultaten te interpreteren. Het kan het beste gebruikt worden in combinatie met andere statistieken en context, omdat de domeinwaarde an sich op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Dit maakt de domeinwaarde een krachtig hulpmiddel, maar het kent ook beperkingen. Zo houdt domeinwaarde zich niet bezig met techniek, content en gebruikersgedrag op de website. Deze zijn ook allemaal van invloed op de rangschikking van websites in Google.
Ten tweede moeten we altijd in ons achterhoofd houden dat de scores van Majestic en Moz logaritmisch zijn. Logaritmisch wil zeggen dat de resultaten niet lineair zijn. Wat betekent dit? Het is redelijk eenvoudig om van een score van 0 naar een score van 10 te gaan. Hiervoor kan een handjevol links worden aangevraagd en dit zal snel werken. Maar om naar een domeinwaarde van 70 of 80 te gaan, is veel moeilijker. Het wordt dus steeds moeilijker om hoger te komen, naarmate de domeinwaarde hoger is. Dit betekent automatisch dat een domeinwaarde van 40 niet twee keer zo hoog is als een domeinwaarde van 20.
Ten derde moeten we er ook rekening mee houden dat de domeinwaarde een relatieve statistiek is. Bij het bepalen van de autoriteit van een website wordt er altijd vergeleken tussen concurrenten en eerdere domein-scores. Het hebben van bijvoorbeeld een domeinwaarde van 50 vertelt niet zoveel, tenzij het vergeleken kan worden met eerdere of andere domein-scores. Als de domeinwaarde dus bijvoorbeeld laat zien dat een site een waarde heeft van 50, dan geeft dit geen interpretatie. Dit gegeven kan goed geïnterpreteerd worden als er gekeken wordt naar bijvoorbeeld de concurrentie; ‘wat hebben andere sites?’ of ‘wat had de site eerder voor score?’
Samengevat kunnen we zeggen dat de domeinwaarde altijd afhankelijk is van verschillende externe factoren; het is afhankelijk van andere statistieken en context, de scores zijn logaritmisch en het is een relatieve statistiek.
We hebben besproken wat de autoriteit van een website betekent en hoe dit het beste geïnterpreteerd kan worden, maar we willen natuurlijk altijd betere resultaten. Hoe kan de autoriteit van een website worden verhoogd? En hoe kan dit het meest effectief worden aangepakt?
Dit gaan we bespreken aan de hand van linkbuilding. De ranking van een website is één van de factoren in Google, waardoor we allemaal een hoge domeinwaarde willen hebben met een website. Een score van 100 is voor de meeste websites niet realistisch. Daarnaast is ook altijd belangrijk om te kijken hoe een website scoort ten opzichte van de concurrentie. Maar als we ergens mee willen groeien, dan kunnen we dit doen met linkbuilding. Linkbuilding is het creëren van backlinks van andere websites naar de betreffende website, om zo een zo hoog mogelijke linkwaarde op te bouwen.
Als we naar de basis van linkbuilding kijken, dan is de basis vooral het schrijven van goede content. Goede content heeft twee voordelen; (1) als de artikelen van goede kwaliteit zijn, dan gaan andere websites hier vanzelf naar linken en (2) content is één van de factoren voor de ranking in Google, waardoor het vullen van een website met content automatisch een positief effect heeft op de domeinwaarde.
Als er linkbuilding wordt ingezet voor het groeien van een domeinwaarde, dan hebben we daarvoor enkele tips:
In de praktijk zien we dat de domeinwaardes niet veranderen per dag, maar dat dit een langzaam proces is. In dit proces worden kleine stappen genomen om de waarde van het domein steeds waardevoller te maken voor Google. Om het beste resultaat te halen, kan soms weken of maanden werk aan vooraf gegaan zijn. Een gouden regel in zoekmachine optimalisatie blijft daarom ook: ‘Hoe meer uren werk je besteed aan een website, hoe hoger je in Google komt’.
We hebben verschillende aspecten besproken van de domeinwaarde en hoe deze kan groeien. Ben je benieuwd wat de domeinwaarde is van jouw website? Dit kun je nakijken in verschillende tools, bijvoorbeeld Majestic en Moz. Of je score goed genoeg is of juist niet, hangt eigenlijk af van één aspect: de concurrentie. De domeinwaarde van jouw website moet worden gebruikt als een vergelijkende statistiek. Wil je meer weten over de domeinwaarde van jouw website? Of heb je hulp nodig bij het laten groeien van het backlinkprofiel van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.