Blog - 05 april 2019

5 min leestijd

De autoriteit van een website

Geschreven doorJurien Onze ervaren Senior Digital Marketeer

“De autoriteit” van een website is een bekend begrip in de SEO-industrie, maar wat is precies de juiste manier om het te gebruiken? Onze online marketeers Jurien en Marthe leggen je in deze blog graag uit wat domein autoriteit kan betekenen voor online marketing en hoe je deze optimaal kunt gebruiken voor jouw SEO-succes.

Laten we beginnen met de definitie van ‘de autoriteit van een domein’. De autoriteit van een domein is de veronderstelde waarde die Google hecht aan een domein. Een indicatie van deze waarde kan gegeven worden door externe tools zoals, Majestic of MOZ. Majestic hanteert hier de maateenheden Trustflow (TF) en MOZ hanteert Domain Authority (DA). Deze maatstaven lopen van 1 tot 100, die voorspelt hoe goed een domein in Google zal worden gerangschikt. Google maakt zelf geen gebruik van TF of DA waarden. Het is dus geen ranking factor. Echter geeft het wel een goed idee van hoe krachtig het domein van een website is en hoe dit zich verhoudt tegenover andere domeinen. De scores van Majestic en Moz geven je dus belangrijke inzichten die je kunt gebruiken voor het optimaliseren voor Google.

Website autoriteit binnen SEO

Maar wat kunnen we nou precies met de deze DA en TF scores van een website? Met de domeinwaarde van een website kunnen we voorspellen hoe goed vindbaar een website binnen Google zal zijn. Echter zijn er wel verschillende zaken waarmee rekening gehouden moeten worden als het gaat om de interpretatie van de domeinwaarde. Daarom geven we enkele tips om de domeinwaarde toe te passen binnen het vakgebied van SEO.

  • Evalueer de potentiële waarde van een link
    Als je bijvoorbeeld 1000 potentiële kansen hebt om een link aan te vragen, maar je hebt tijd voor 100 aanvragen omdat je je tijd verstandig wilt besteden, maak dan gebruik van de meest waardevolle linkdoelen. Een domeinwaarde van 60 is mogelijk waardevoller dan een domeinwaarde van 5 of 10.
  • Beoordeling van zoekwoorden en nichemarkten
    Als je bezig bent met het onderzoeken van nieuwe zoektermen of nieuwe markten aan het analyseren bent, dan kun je de DA en TF waarden analyseren van de eerste 10 concurrenten in Google. Indien deze zeer hoge waarden hebben, dan zal het een stuk moeilijker worden om hier in te concurreren. Maar als iedereen een lagere domeinwaarde heeft, dan is er misschien wel een goede kans. Kijk hiervoor niet alleen naar de domeinwaarde, maar ook naar de pagina autoriteit, zoekwoordvolume en targeting op de pagina zelf.
  • Linkbuilding Campagneprestaties
    In de wereld van online marketing zijn prestaties en het behalen van doelstellingen erg belangrijk. Als er met linkbuilding wordt gewerkt voor een campagne, dan is het ook handig om resultaten te meten. Het verhogen van DA of TF zou een duidelijk doel kunnen zijn om zoiets te zeggen over de effectiviteit van je campagne.

De kracht van TF en DA

Het meten van domein autoriteit met behulp van DA en TF, geeft je een redelijk betrouwbaar beeld over de waarde die Google hecht aan een domein. Echter hebben we ook enkele tips, zodat er rekening gehouden moet worden bij de interpretatie van deze waarden.

De eerste tip is om domeinwaarde nooit enkel gebruiken om resultaten te interpreteren. Het kan het beste gebruikt worden in combinatie met andere statistieken en context, omdat de domeinwaarde an sich op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Dit maakt de domeinwaarde een krachtig hulpmiddel, maar het kent ook beperkingen. Zo houdt domeinwaarde zich niet bezig met techniek, content en gebruikersgedrag op de website. Deze zijn ook allemaal van invloed op de rangschikking van websites in Google.

Ten tweede moeten we altijd in ons achterhoofd houden dat de scores van Majestic en Moz logaritmisch zijn. Logaritmisch wil zeggen dat de resultaten niet lineair zijn. Wat betekent dit? Het is redelijk eenvoudig om van een score van 0 naar een score van 10 te gaan. Hiervoor kan een handjevol links worden aangevraagd en dit zal snel werken. Maar om naar een domeinwaarde van 70 of 80 te gaan, is veel moeilijker. Het wordt dus steeds moeilijker om hoger te komen, naarmate de domeinwaarde hoger is. Dit betekent automatisch dat een domeinwaarde van 40 niet twee keer zo hoog is als een domeinwaarde van 20.

Ten derde moeten we er ook rekening mee houden dat de domeinwaarde een relatieve statistiek is. Bij het bepalen van de autoriteit van een website wordt er altijd vergeleken tussen concurrenten en eerdere domein-scores. Het hebben van bijvoorbeeld een domeinwaarde van 50 vertelt niet zoveel, tenzij het vergeleken kan worden met eerdere of andere domein-scores. Als de domeinwaarde dus bijvoorbeeld laat zien dat een site een waarde heeft van 50, dan geeft dit geen interpretatie. Dit gegeven kan goed geïnterpreteerd worden als er gekeken wordt naar bijvoorbeeld de concurrentie; ‘wat hebben andere sites?’ of ‘wat had de site eerder voor score?’

Samengevat kunnen we zeggen dat de domeinwaarde altijd afhankelijk is van verschillende externe factoren; het is afhankelijk van andere statistieken en context, de scores zijn logaritmisch en het is een relatieve statistiek.

 

Domein Autoriteit verhogen

We hebben besproken wat de autoriteit van een website betekent en hoe dit het beste geïnterpreteerd kan worden, maar we willen natuurlijk altijd betere resultaten. Hoe kan de autoriteit van een website worden verhoogd? En hoe kan dit het meest effectief worden aangepakt?

Dit gaan we bespreken aan de hand van linkbuilding. De ranking van een website is één van de factoren in Google, waardoor we allemaal een hoge domeinwaarde willen hebben met een website. Een score van 100 is voor de meeste websites niet realistisch. Daarnaast is ook altijd belangrijk om te kijken hoe een website scoort ten opzichte van de concurrentie. Maar als we ergens mee willen groeien, dan kunnen we dit doen met linkbuilding. Linkbuilding is het creëren van backlinks van andere websites naar de betreffende website, om zo een zo hoog mogelijke linkwaarde op te bouwen.

Als we naar de basis van linkbuilding kijken, dan is de basis vooral het schrijven van goede content. Goede content heeft twee voordelen; (1) als de artikelen van goede kwaliteit zijn, dan gaan andere websites hier vanzelf naar linken en (2) content is één van de factoren voor de ranking in Google, waardoor het vullen van een website met content automatisch een positief effect heeft op de domeinwaarde.

Als er linkbuilding wordt ingezet voor het groeien van een domeinwaarde, dan hebben we daarvoor enkele tips:

  • Kies voor relevante websites die in relatie staan tot de branche van de betreffende website. Omdat Google steeds slimmer wordt in het herkennen van sites die dicht bij het onderwerp van de website staan, worden gerelateerde sites hoger gewaardeerd. Als een site veel backlinks heeft van een gerelateerd onderwerp, dan maakt dit de betreffende site voor dit onderwerp ook veel sterker.
  • Hoe ouder het domein, hoe beter. Oudere domeinen worden vaak als meer betrouwbaar gezien en hebben vaak ook meer verwijzende domeinen, enkel door hun leeftijd.
  • Creëer een natuurlijk backlinkprofiel. Dit zorgt er namelijk voor dat er geen linkprofiel ontstaat die wordt gezien als spam. Dit wil zeggen dat beter is voor het backlinkprofiel om maandelijks een gelijk aantal links aan te vragen, dan in een half jaar het complete linkbestand. Bijvoorbeeld: het is beter om elke maand 5 links aan te vragen dan om in per half jaar 30 links aan te vragen.
  • Plaats niet alleen links naar de homepage. Dit wordt namelijk gezien als onnatuurlijk, want vaak linken gebruikers vaak naar een categoriepagina of een specifiek producten als mensen iets willen delen.
  • Maak geen misbruik van linkbuilding. Als er misbruik wordt gemaakt van linkbuilding, dan wordt dit door Google zwaar bestraft, waarbij het mogelijk is dat een website volledig uit Google verdwijnt.
  • Plaats een in-content link. Een in-content link is meer waar dan een gewone text-link, zoals een directorie. Bij een in-content link is het mogelijk om een relevante tekst toe te voegen, inclusief zoekwoorden.
  • Probeer niet te veel spammy anchorteksten te gebruiken. Het is heel verleidelijk om overal je zoektermen in te verwerken, maar dit kan vaak ook averechts werken!

In de praktijk zien we dat de domeinwaardes niet veranderen per dag, maar dat dit een langzaam proces is. In dit proces worden kleine stappen genomen om de waarde van het domein steeds waardevoller te maken voor Google. Om het beste resultaat te halen, kan soms weken of maanden werk aan vooraf gegaan zijn. Een gouden regel in zoekmachine optimalisatie blijft daarom ook: ‘Hoe meer uren werk je besteed aan een website, hoe hoger je in Google komt’.

Wat is jouw domein autoriteit?

We hebben verschillende aspecten besproken van de domeinwaarde en hoe deze kan groeien. Ben je benieuwd wat de domeinwaarde is van jouw website? Dit kun je nakijken in verschillende tools, bijvoorbeeld Majestic en Moz. Of je score goed genoeg is of juist niet, hangt eigenlijk af van één aspect: de concurrentie. De domeinwaarde van jouw website moet worden gebruikt als een vergelijkende statistiek. Wil je meer weten over de domeinwaarde van jouw website? Of heb je hulp nodig bij het laten groeien van het backlinkprofiel van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op.

Vanaf vandaag: adverteren via Pinterest!

Vorige blog

Bezoekers overtuigen? Leer van Cialdini

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.