organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Steeds meer bedrijven zien bol.com als een kans om hun omzet te verhogen. Dit komt doordat de cijfers wereldwijd aantonen dat steeds meer mensen direct zoeken in een marketplace in plaats van te zoeken via Google. Ze typen direct de zoekvraag in een marketplace (amazon, bol, etc.) in. In een eerder blog van ons kon je lezen dat in Duitsland al bijna 50% van de mensen op die manier zoekt naar producten.
Marketplaces worden steeds belangrijker en in Nederland is bol.com ver uit de grootste. Bol.com is niet alleen de grootste marketplace van Nederland, maar ook de grootste webwinkel van Nederland met 1,64 miljard euro omzet (Twinkel top100). In Nederland een kanaal waar je dus niet omheen kan! Maar waar zoeken mensen dan precies op in bol en hoe vaak dan? Welke zoekwoorden zijn daar belangrijk? Kun je het Google zoekwoord onderzoek één op één doorzetten naar bol? Daar is nu een oplossing voor…
Bol heeft een nieuwe tool geïntroduceerd; bol.com zoektrends. In deze tool kun je achterhalen wat het zoekvolume van een bepaald zoekwoord binnen de site is en kun je de trends van deze woorden achterhalen. De nieuwe tool is te bereiken vanuit het verkoopkanaal (je moet dus verkopers account hebben om hiervan gebruik te kunnen maken). Vervolgens werkt de tool enorm simpel. Je geeft een aantal zoekwoorden in, de periode waarover je data wilt verzamelen en klikt op zoeken.
Dit is een voorbeeld:
Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kunt zien geeft de tool niet alleen inzicht in het zoekvolume van het woord waarop je zoekt, maar ook gerelateerde zoekopdrachten. In de grafiek kun je de trends zien, hoe ontwikkelt het zoekvolume zicht gedurende het jaar. In dit specifieke geval zie je een duidelijk piek in week 48, de week van Black Friday en de week voor Sinterklaas.
Maar wat kun je nu met de informatie uit de tool? Deze tool zou het startpunt moeten worden van je bol.com inrichting en optimalisatie. Een Google campagne zet je namelijk ook niet blind op. Je eerste stap is vaak een zoekwoord onderzoek. Wat zijn de belangrijke termen om op te richten? Hoeveel zoekvolume zit er op de termen? Wanneer worden die termen vooral gebruikt? Dat kun je nu ook bij Bol.com doen. Om het concreet te maken hebben we een aantal praktische voorbeelden waarvoor je de tool kan gebruiken.
Kansen inschatten
Wij gebruiken de tool om een inschatting te maken naar de klant wat hij kan verwachten. We zien namelijk wel eens klanten van nogal specifieke niche producten denken dat bol.com een gouden ei is. Dat de producten daar veel verkocht gaan worden want ‘’er staan bijna geen zelfde soort producten op bol.com’’. Ze steken vervolgens veel moeite (en geld) in een goede feed voor Bol.com te maken en de producten helemaal netjes online te krijgen. Diverse foto’s erbij, allemaal extra informatie verzamelen (afmetingen, talen bijsluiters, etc.). Om maar zo goed mogelijk te voldoen aan de eisen van Bol.com. Dan staat alles online en komen er geen verkopen binnen.
Dan duiken we in het verkoopanalyse dashboard (hierover verderop mee) en ziet dat zijn producten bijna geen bezoekers/weergaves krijgen. Er blijkt weinig zoekvolume op te zitten. Al het werk voor niets.
Dat kun je nu dus voorkomen. Je kunt met de zoektrends zoekwoorden opzoeken die bij de producten van de klant passen en een inschatting maken van hoeveel daarop gezocht wordt. Als daar maar een handvol keer per maand op gezocht wordt, heeft het waarschijnlijk geen zin om dat (specifieke) product op bol.com te zetten. De traffic naar het product zal immers laag zijn en daardoor de kans op verkopen laag. Maar andersom kan natuurlijk ook. Een klant voorbereiden dat het zoekvolume op deze zoekwoorden/producten hoog is en, als hij goed scoort t.o.v. producten van concurrenten, dat het dan hard kan gaan.
Focus aangeven
Het online krijgen van producten en aanvullen van informatie, zoals hierboven beschreven, kan een arbeidsintensief proces zijn. De tool kan je dan helpen bij het aangeven van een focus. Welke productcategorie of welk product moet eerst verbeterd worden? Nu kun je de zoekvolumes van de verschillende productcategorieën of producten opzoeken en op basis daarvan een prioriteitenlijst maken.
We adviseren om naast zoekvolumes ook te kijken naar andere data bij het opstellen van een prio-lijst:
Content optimalisatie
Titels en content zijn een belangrijk onderdeel in de vindbaarheid binnen bol.com en andere marketplaces. Een veelgehoord advies is dan ook, zorg dat je belangrijkste zoekwoorden in de titel van je producten terugkomen. Nu je toegang hebt tot de zoekvolumes is het makkelijker om een beslissing te maken, wat de zoekwoorden zijn die je in je titels en content moet verwerken. De gerelateerde zoekwoorden kunnen dan ook handig zijn. Wanneer we het voorbeeld van draadloze oordopjes pakken.
Je ziet dat mensen naast draadloze oordopjes ook specifiek zoeken naar draadloze oordopjes voor Android telefoons en voor het sporten. Wanneer je dan draadloze oordopjes op bol.com wilt zetten die zijn voor het sporten en werken op een Android toestel, dan wil je in je titel die woorden verwerken. Merk – Draadloze Sport oordopjes voor Android. Op die manier zorg je ervoor dat je op al die zoekwoord combinaties beter gevonden wordt.
Seizoen trends
De trend grafiek in de tool laat zien hoe het zoekvolume zich over het jaar verspreid. In het geval van de oordopjes zie je een duidelijke piek in week 48, maar ook in week 39 zat een piekje. Door deze informatie kun je daarop reageren door rekening te houden met extra inkoop rond die periode. Het is natuurlijk zonde wanneer zoekvolume hoog is, je veel sales kan binnen halen maar dat je voorraad op is. Ook kun je deze informatie gebruiken voor de eerdergenoemde prio-lijst. Een product dat in de zomer piekt hoef je niet per se in december te verbeteren.
We benoemde al even kort in een andere tool van bol.com, het verkoopanalyse dashboard. Dit is net als de zoektrends tool, een tool die nog in betá is maar erg handig bij het optimaliseren van bol.com. Daarom behandelen we ook deze tool in dit blog.
Dashboard
We starten met het dashboard. Dit geeft een overzicht van welke producten veel gevonden worden in bol.com (klantbezoeken), het aantal bestellingen, conversie percentage en koopblok informatie.
Het dashboard geeft voornamelijk overzicht. Vanuit hier kun je gemakkelijk dieper ingaan op producten die bijvoorbeeld veel verkeer hebben (hoog aantal klantbezoeken), maar weinig verkocht worden (laag conversie percentage).
Conversie analyse
Wanneer je op klantbezoeken klikt ga je naar de conversie analyse. Hier zie je het aantal klantbezoeken, bestellingen, conversie gemiddelde en koopblok percentage. Dit kun je gebruiken om een analyse te maken van verschillende aanpassingen. Wat van effect had het aanpassen van de titel in week X en welk effect had aanpassen van de prijs in week Y. Je kunt hier heel goed bekijken hoe je producten zich ontwikkelen binnen de marketplace.
Aanbieders
Naast de conversie analyse staan een tabblad genaamd aanbieders. Hier kun je terugvinden of er andere partijen zijn die hetzelfde product aanbieden. Je kunt inzien hoe lang die andere partijen actief zijn, hoe ze beoordeeld worden, wat hun prijs is, levertijd en of ze worden vertoond in het koopblok. Wanneer een andere aanbieder in plaats van jou in het koopblok staat, kun je hier vinden waarom. Binnen bol.com kun je dan de concurrentie aangaan, door bijvoorbeeld een lagere prijs te gaan hanteren zodat jij wordt vertoond i.p.v. de concurrent.
Verkoopinzichten
Het verkoopinzicht en de verkoopprognose geven een goed beeld voor aanpassingen in voorraad beheer. Hier vind je terug hoeveel je hebt verkocht de afgelopen periode, wat je voorraad is, de geschatte periode totdat de voorraad op is en hoeveel bol.com denkt te verkopen de aankomende weken. Op deze data kun reageren door meer in te kopen of bijvoorbeeld de prijs te veranderen. Daarnaast kan deze data helpen bij het inschatten van de kansen, waarover we het eerder in dit blog hadden.
De data en bijbehorende analyse uit deze tools zal leiden tot actiepunten. Punten die je wil gaan oppakken om meer uit bol.com te halen. Voor deze punten gebruiken wij vaak Channable. Dit is een feed management tool die het een stuk makkelijker en sneller maakt om aanpassingen te maken in de feed. Je hoeft met behulp van deze tool niet meer handmatig allemaal titels aan te passen, dat kun je in bulk vanuit de Channable doen. Hoe dat precies werkt lees je in dit blog van ons.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.