Blog - 27 januari 2023

6 min leestijd

Alles wat je moet weten over de kwaliteitsscore Google Ads

Geschreven doorJordin Onze ervaren Content Marketeer

Werk je met Google advertenties? Dan is het je ultieme doel om zo vaak mogelijk te worden getoond, de beste positie te krijgen en het liefst zo min mogelijk kosten per klik te hebben. Hiervoor is de kwaliteitsscore van Google Ads belangrijk. Dit is, zoals de naam zelf al zegt, een score die wordt bepaald aan de hand van je kwaliteit. In deze blog leggen we je uit wat de kwaliteitsscore inhoudt en hoe je deze kunt verbeteren.

Wat zijn kwaliteitsscores?

Er zijn twee soorten kwaliteitsscores. De eerste score is alleen zichtbaar wanneer je werkt met responsive search ads. Google geeft in dit geval op basis van de advertentie meteen aan of deze slecht, uitstekend of iets daartussen in is. De tweede score wordt achteraf gegeven. Er wordt een score gegeven op schaal van 1 tot 10, waarbij tien punten het beste is. De score wordt op basis van veiling en klikdata bepaald.

Kwaliteitsscore van responsive ads

De kwaliteit van responsive ads wordt realtime weergegeven in de Google Ads interface. Google geeft dan in de rechterbovenhoek aan hoe je advertentie scoort op de volgende vier punten:

  • Aantal koppen: Hier geeft Google met een bolletje aan of je voldoende koppen in je responsive search hebt staan. Voor de responsive ad is het voor Google namelijk belangrijk dat er voldoende koppen zijn om advertenties uit te combineren.
  • Gebruik van zoekwoord in de koppen: Het is belangrijk dat belangrijke zoekwoorden in de kop van je advertentie terug komen. Google geeft zelf dus al aan of je ingestelde zoekwoorden voldoende terugkomen in de koppen.
  • Variatie tussen de koppen: Google gebruikt de diverse koppen om een advertentie samen te stellen die het best bij de specifieke gebruiker past. Om die advertentie zo goed mogelijk te kunnen samenstellen moet er genoeg variatie tussen zitten. Anders heeft Google geen keuze.
  • Beschrijvingen: Het laatste punt waar Google op beoordeeld is of de beschrijvingselementen voldoende van elkaar veranderen. Dit is om dezelfde reden als bij de variatie tussen de koppen.

De kwaliteitsscore van je Google Ads kun je op de volgende manier interpreteren: Als je slecht scoort op één van de punten dan zal het bolletje ervoor een leeg rondje zijn, naarmate je die punten verbetert hebt, wordt het bolletje verder met blauw gevuld totdat je uiteindelijk een compleet blauw bolletje hebt met een vinkje. Vervolgens kun je links van die punten je totale score teruglezen. Daar vind je de totale advertentie kwaliteit. Dit is de kwaliteitsscore van je Google Ads vooraf.

  • Gebruik keyword insertion: Wanneer je niet werkt met keyword insertion zal Google vragen al je zoekwoorden in koppen te verwerken. Dat kan soms best pittig zijn als je een grote lijst met keywords hebt. Als je Keyword Insertion gebruikt, dan kun je in één keer al die woorden afdekken. Dat doe je door {KeyWord:} te gebruiken. Achter de dubbele punt zet je een back-up kop neer. Google zal hier dan het keyword van de zoeker vertonen of je back-up kop.
  • Pas op met pinnen van elementen: Dit kan de kwaliteitsscore van je Google Ads negatief beïnvloeden. Het kan weliswaar soms handig zijn om bepaalde elementen vast te pinnen op bepaalde locaties. Dit doe je met het pinnetje achter de tekst. Alleen als je te veel dingen vast pint beperkt dit Google in zijn mogelijkheden. Je zal dan zien dat je een slechte score krijgt op ‘’aantal koppen’’, ‘’variatie tussen koppen’’ en ‘’beschrijvingen’’. Soms door één of enkele pins weg te halen kun je dan al een betere kwaliteitsscore op je Google Ads krijgen.
  • Verwerken van acties: Soms heb je een goede actie die je prominent op plek twee wilt plaatsen. Bijvoorbeeld zodat mensen meteen weten dat je sale hebt. Google zal je daar een slechte kwaliteitsscore van je Google Ads voor geven als je dan één kop aanlevert met die actie erin en die ook nog vastpint op plek twee. Wat je dan kan doen is voor die specifieke actie drie á vier koppen schrijven, alleen allemaal net even wat anders. Die kun je dan allemaal pinnen op plek twee. Op die manier heb je de controle dat de actie altijd zichtbaar is en heeft Google de ruimte om met verschillende varianten te kunnen werken. Hierdoor wordt je kwaliteitsscore van je Google Ads weer verbeterd!

Op basis waarvan wordt de kwaliteitsscore door Google Ads bepaald?

Er zijn verschillende factoren die beïnvloeden hoe hoog jouw kwaliteitsscore van Google Ads is. Een belangrijke factor is de relevantie van zowel jouw advertentie als van de landingspagina. Hoe relevanter deze zijn, hoe meer de bezoekers eraan hebben wanneer ze jouw advertentie aanklikken. Dit is erg belangrijk voor Google omdat een relevante pagina zorgt voor een fijne gebruikerservaring. Je vindt immers wat je zoekt. Dit beloont Google daarom graag. Daarnaast is ook de CTR – click through rate – van invloed op de kwaliteitsscore van je Google Ads. Hoe hoger dit percentage is, hoe beter je score zal zijn. Dit hangt ook weer samen met de relevantie: is jouw advertentietekst niet relevant, zullen minder mensen hierop klikken. Is je tekst daarentegen erg relevant, dan zul je meer kliks krijgen, waardoor je CTR stijgt.

Het bepalen van de kwaliteitsscore van je Google Ads gebeurt op basis van je zoekwoorden. Dat betekent dat je zoekwoorden relevant moeten zijn: het is dus niet de bedoeling dat je zoekwoorden met een hoog volume alleen maar gebruikt om mensen te lokken. Als ze op je advertentie klikken, moet de informatie die ze op jouw bestemmingspagina vinden met de zoekintentie overeenstemmen. Dit kun je bereiken door relevante zoekwoorden te gebruiken.

Waar kun je de score terugvinden?

De Ads kwaliteitsscore kun je in je Ads account terugvinden, onder het tabblad “zoekwoorden”. Het kan zijn dat je de juiste kolom nog handmatig moet toevoegen. Dit doe je via “kolommen”, “Kw. score” en vervolgens op “toevoegen”. Vergeet niet om op “toepassen” te klikken, zodat je wijzigingen worden opgeslagen. Nu is de kwaliteitsscore van je Google Ads net als je CTR, aantal klikken, vertoningen en CPC zichtbaar. Door vervolgens met je muis over het tekstballonnetje te bewegen, wordt je kwaliteitsscore weergegeven.

Wat is een goede score?

Je kunt tussen de 1 en 10 scoren. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat een 1 en 2 heel slecht zijn, terwijl je met een 9 en een 10 erg tevreden bent. Ook voor de 3, 4 en 8 zal dit nog wel duidelijk zijn. Maar de vraag is, waar ligt de grens. Over het algemeen is het goed om een kwaliteitsscore van je Google Ads boven de 6 na te streven, dus een 7 of hoger. Dit komt door de CPC-waarde die aan je kwaliteitsscore van je Google Ads vastzit. Bij een zeven zal deze gelijk blijven, daarboven dalen en daaronder stijgen. Dit laatste wil je natuurlijk voorkomen, omdat je dan meer per klik gaat betalen. Het is daarom een belangrijke KPI, om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore voor je Google Ads te krijgen, wanneer je graag zo laag mogelijke advertentiekosten hebt.

Hoe kun je je kwaliteitsscore Google Ads verbeteren?

Nu je weet waar je de score kunt vinden en wat het getal zegt, weet je of je goed zit of dat er nog iets te verbeteren valt. Valt je score tegen? Er zijn gelukkig een aantal dingen die je kunt doen, om een betere kwaliteitsscore van je Google Ads te krijgen. Deze zullen we hier voor je uitlichten.

  • Bekijk je advertentierelevantie: heeft deze de status “lager dan gemiddeld” of “gemiddeld”, dan valt hieraan iets te verbeteren. Dit kun je doen door de inhoud en tekst beter op de zoekwoorden en dus intentie van de gebruikers aan te passen. Daarnaast is het belangrijk om de zoekwoorden juist te groeperen, zodat ze goed bij elkaar passen en de relevantie omhoog gaat.
  • Verbeter je landingspagina’s: hoe beter je landingspagina is, hoe langer de bezoeker op je pagina zal blijven hangen. Dit is een goed teken voor Google, omdat je pagina schijnbaar relevant is.
  • Gebruik relevante zoekwoorden en verwerk deze in je ad: wanneer de zoekwoorden waarop iemand zoekt terugkomen zorgt dit voor herkenning. Zowel voor de gebruiker als voor Google. Dit zal zorgen voor een hogere CTR, wat wederom een positieve invloed op de kwaliteitsscore van je Google Ads heeft. Zoekwoorden met een lage CTR kun je tijdelijk op non-actief zetten, zodat deze de kwaliteitsscore van Google Ads niet negatief kunnen beïnvloeden. Of je kunt natuurlijk proberen om je advertentie zo te schrijven dat hij goed aansluit bij het zoekwoord. Een lage CTR geeft immers aan dat iemand niet idee heeft dat jouw website het antwoord heeft op hun zoekvraag.
  • Verhoog je CTR: door zoekwoorden te gebruiken, kun je je CTR al verhogen. Maar hier zijn meer punten voor. Zo kun je je tekst aantrekkelijker maken, een duidelijke CTA (call to action) toevoegen en je USPs (unique selling points) noemen.
  • Structuur: tot slot is het belangrijk om een goede structuur in je Ads-account aan te brengen. Dit betekent dat je minimaal één advertentiegroep per thema hebt, en je hierbij in ieder geval vier advertenties schrijft. Controleer regelmatig welke advertenties en zoekwoorden het goed doen, en pas je advertenties zo nodig aan. Wanneer je werkt met responsive advertenties dan wordt dit wel minder belangrijk en kunnen de thema’s groter zijn. Uit de verschillende koppen en beschrijvingen kan Google namelijk voor verschillende zoekwoorden makkelijker een relevantie advertentie maken.

Jouw kwaliteitsscore Google Ads verbeteren?

Lagere advertentiekosten, maar een hogere CTR en meer conversies? Dit is met een hoge kwaliteitsscore van je Google Ads haalbaar: door je advertenties en je landingspagina’s te optimaliseren, is de kans dat mensen op je advertentie klikken en daarna tot bestelling over gaan groter. Hierdoor stijgt de kwaliteitsscore van Google Ads. Wil jij dit ook, maar kun je hier hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op, want onze SEA specialisten staan voor je klaar en helpen je hier graag mee! Ook kun je direct een ads scan aanvragen.

7x stappen om de Duitse markt te veroveren

Vorige blog

Add-Yours functie van Instagram: dit moet je weten

Volgende blog