Blog - 28 december 2018

1 min leestijd

Aan de slag met influencer marketing? Dit zijn de voordelen!

Geschreven doorDominique Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Teamlead

Social media groeit aan alle kanten en zo ook de populariteit rondom influencer marketing. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van deze marketingstrategie? In deze blog leggen wij jou dat graag uit.

Wat is influencer marketing?

Om te beginnen, wat is influencer marketing nu eigenlijk? Influencer marketing is het samenwerken met invloedrijke social media gebruikers die hun community er van kunnen overtuigen om jouw product aan te schaffen. Influencers delen hierbij hun ervaring op social platformen via bijvoorbeeld Instagram, Facebook en YouTube. Deze personen hebben vaak een groot bereik met soms wel meer dan een miljoen volgers. Hierbij kunnen we een onderscheid maken tussen micro- en macro social influencers. Micro influencers hebben een bereik tussen de 5000 en 100.000 volgers. De meningen over het bereik zijn hierover verdeeld, omdat zij voornamelijk worden gekenmerkt door hun passie voor een bepaalde topic. Macro influencers hebben een minimaal bereik van 100.000 volgers, waar vooral hun leven in centraal staat.

Micro:

Macro:

Voordelen van social influencers

Aan het samenwerken met social influencers zitten verschillende voordelen verbonden. Zo overweegt 20% van de vrouwen een aankoop wanneer het wordt gesupport door een influencer en kunnen conversies maar liefst 3 tot zeker 10 keer zoveel worden.

Verder zijn er nog een aantal belangrijke punten die niet mogen ontbreken in het rijtje met voordelen:

  • Vergroot je naamsbekendheid

Influencer marketing kan een grote rol spelen bij het vergroten van je naamsbekendheid. Zoals bekend hebben sommige influencers een gigantisch bereik en hier kan je dan ook enorm van profiteren. Met name nieuwe bedrijven hebben hier baat bij, omdat zij zelf nog niet een groot bereik hebben opgebouwd.

  • Specifieke doelgroep bereiken

Wanneer je actief bent in een niche markt kan het lastig zijn om de doelgroep te bereiken, omdat zij jou nog niet kennen. Influencer marketing kan hier dan ook bij helpen. Wanneer je een influencer hebt gevonden, die deze doelgroep aanspreekt zal je ze ook makkelijker kunnen bereiken. Om het goed in te kunnen zetten is het wel van belang dat je goed weet hoe je doelgroep in elkaar zit, zodat je niet aan de slag gaat met de verkeerde influencers en dus doelgroep.

  • Social influencers worden gezien als experts van de markt

Influencers worden in feite gezien als experts over een bepaalde topic. Ze zijn deskundige op hun gebied en volgers accepteren dit dan ook sneller. Verder laten volgers zich graag inspireren en zijn zij trend gevoelig. Dit maakt het dan ook extra interessant om met influencers aan de slag te gaan. Ook wordt content van een social influencer geloofwaardiger en betrouwbaarder gevonden dan een advertentie.

Een goede influencer marketing strategie kan leiden tot meer naamsbekendheid en meer conversies. Wil jij graag weten hoe je dit het best kunt aanpakken? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag met jouw weg naar succes!

 

cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Hoor het van Steven

Hoe webshops profiteren van het nieuws

Vorige blog

Inhaken via social media: zo doe je dat!

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.